hej!

    om behörighetskravet är matte 3, får man meritpoäng för matte 4, 5 och matematik specialisering. Man får meritpoäng för högre/överliggande kurser i matematik.
    Meritpoäng för matte 2 får man om man söker utbildningar där matte ej krävs för särskild behörighet, alls. Alltså om endast matte 1 krävs (vilket ingår inom grundläggande behörighet). Du går gärna se information på gymnasieGuiden.se/merit