Anna
    Om inte betygen i 9:an räcker till gymnasiet, går det att läsa in/upp ämnen ett år, för att sen söka in på gymnasiet? Eller måste man gå om 9:an? Vad finns det för alternativ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    om en elev inte blir Behörig till gymnasiets nationella program, är hen i så fall behörig till IM, introduktionsprogrammen. Är elev Obehörig till gymnasiets nationella program och själv önskar gå om årskurs 9 och vårdnadshavare också vill det, kan rektor i så fall fatta beslut om att låta eleven gå om årskurs 9, men rektor kan också säga Nej, och då kan inte eleven gå om årskurs 9, även om hen och vårdnadshavare önskar det. Rektors beslut bör baseras på den pedagogiska bedömningen; rektor brukar samråda med elevens lärare i olika ämnen.
    ******
    Om eleven är behörig till gymnasiets nationella program, men ej kommer in på just de utbildningar som hen har sökt, brukar gymnasieantagningen försöka hitta någon ledig plats någonstans åt eleven (det är dock inte alltid det går).
    Kommer inte eleven in på gymnasiet, bör elevens vårdnadshavare vända sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Olika lokala projekt kan finnas, men allmänt gäller följande: https://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet