SYV-besökare
    Hej
    jag har en elev på gymnasiet som nu är i slutet av VO programmets år 2. Familjen kommer eventuellt flytta till Skåne och eleven behöver därför komma in på VO i år 3 på gymnasiet i Skåne. Hur går man tillväga? Vad behöver göras? Vem gör vad? Vilka rättigheter har eleven i den situationen om ex. ingen vill ta in honom/henne i åk 3?
    Tacksam för ett snabbt svar! Och utförligt svar, tack - om möjligt.
    S. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver att eleven ska Eventuellt flytta med familjen; hur säkert är det och Kan eleven ev. stanna och avsluta sina studier på den ort eleven läser på nu? t.ex bo hos släkt/vänner eller som inackorderad /hyra rum/?
    Detta frågar jag eftersom det kan Kankse ev. bli svårt att komma in i åk3. Detta bl a pga det blir för sent för rektor att fatta beslut om individuellt anpassad program och då måste elevens studieplan klaffa rätt bra med det som eleverna läste på den nya skolan i sina år 1 och 2.
    Visserligen finns det inte några Inriktningar på VO men det finns specialiseringar och rätt många valbara kurser och yrkesutgångar och "profiler" på olika skolor - som t.ex Räddningsmedicin eller Akut sjukvårds-profil mm och m.fl.

    Om eleven inte kan stanna på sin nuvarande skola och läsa åk3 där - ska man givetvis försöka hitta en passande skola. Det är rektor på den mottagande skolan som beslutar om att ta in eleven (eller inte) om eleven söker på annat sätt än genom antagningskansliet - in i åk1. Om jag förstår dig rätt, så har eleven ej sökt plats på VO på någon gymnasieskola i Skåne via sitt gymnasieantagningskansli inom Val- eller Omvalsperiod? Det är synd. För att om eleven har gjort det och genom konkurrensen kom in i åk1 på någon skola i Skåne på VO-programmet och sedan kan uppvisa godkända betyg i många kurser från år 1 och 2 - då blir eleven med störst sannolikhet "uppflyttad" och kan förhoppningsvis ta examen inom ett år.
    ******
    Söker man "förbi konkurrensen" - genom att direkt komma in i åk2 eller 3, blir det helt upp till rektor att ta eller inte ta in.
    Om elevens nya "hemkommun" har VO programmet på någon kommunal gymnasieskola, kan utbildningsförvaltningen i så fall "tvinga in" eleven som Extra-elev, även om ingen plats finns eller föreslå någon annan lösning. det är bra att ta kontakt med elevens Nya kommuns utbildningsförvaltningen och fråga vad de kan hjälpa till med.

    Jag känner dock till ett exempel från förra året där en elev vill komma in på ett annat yrkesprogram in i åk3 pga familjen flyttade och fick Nej överallt. Elevens hemkommun hade inte det programmet inom egen kommun. Utbildningsförvaltningen svarade att det är "fritt fram att själva kontakta alla de gymnasieskolorna" och alla de gymnasieskolorna inom pendlingsavstånd svarade Nej, vi har ingen plats; eller att elevens studieplan passar ej ihop med det som våra elever har läst och pga hen ska ej kunna uppnå kraven för examensbevis, kan vi tyvärr inte bereda plats.

    Där eleven läser idag har elever rätt att fullfölja påbörjad utbildning. Jag råder därför att ej skriva ut sig från skolan innan man får ett välgrundat löfte om att få komma in i en ny skola.
    Om eleven eller föräldrarna tror att genom att skriva ut sig och stå utan gymnasieplats, att eleven då har "rätt" att få en plats på gymnasiet, så funkar det tyvärr inte så i praktiken. Man kan få svar att "det är frivilligt att gå på gymnasiet", vilket man kan mena att "går det inte - sök jobb på de kunskaper du har idag". Är eleven snart 18 år eller redan fyllt 18 år - kan eleven söka till folkhögskolorna; dock får hen ej gymnasieexamen där på samma sätt som på gymnasiet. Kurser från gymnasiet kan ej kombineras med kurser på folkhögskolorna; dock kan man få kompetens för att kunna jobba som undersköterska även genom folkhögskolestudier.
    Förresten kan man få jobb som undersköterska även utan examen från VO.

    Ang. hitta gymnasieskolor som erbjuder VO i Skåne - hela Skåne och även en del av Blekinge - klassas som "samma kommun" vad gäller söka till gymnasiet, i alla fall om man söker till åk1.

    Jag hittade 23 gymnasieskolor som i Skåne erbjuder VO-programmet. Det går att kontakta alla dem och fråga om de har plats i åk3 till hösten; har några skolor lediga platser, vill de säkert titta på elevens studieplan, betyg och närvarorapport - och sedan, om allt stämmer, vill rektor ofta också träffa eleven på en sort "intervju"... - för att sedan svara om det går eller inte går att byta; ingen vill ju "köpa grisen i säcken", som det heter. Och när det är frivilligt för gymnasieskolorna att ta in i åk2 och 3 - då väljer de att neka plats om de anar att det kan bli mycket jobb eller problem med den nya eleven, ex. om studieplan ej stämmer eller om närvaron var dålig på den gamla skolan.