SYV-besökare
    Hej,
    en av elever på min skola är mycket-mycket intresserad av hundar och vill absolut bara jobba med hundar och inte med ngt annat - vad finns det för yrken? Hen ska till hösten 2019 söka till gymnasiet i Göteborg; vad rekommenderar ni för utbildningar? Har ni andra tips?
    Tusen tack för all hjälp!
    Studie- och yrkesvägledare på en grundskola i Göteborg

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej du, SYV på en grundskola i gbg! :)

    Eftersom eleven söker till gymnasiet i Göteborg vill jag börja med att tipsa om att det just nu har börjat "hundmässa" på Svenska mässan i Göteborg My Dog - eleven kan besöka mässan, tycker jag. Här >> är snabblänk till mässans sida - det är 3-6 januari 2019 som den pågår.

    Angående hundyrken så finns det många - kika gärna på Hundyrken på Framtid.se och ännu fler kan det bli - för att antal yrken eller yrkesnamn/innehåll är inte konstant, utan förändras och nya yrken som ex. Läshundförare tillkommer som för bara några få år sedan inte fanns. Det är inte omöjligt att dagens grundskoleelev kan själv hitta på ett helt nytt yrke och jobba sedan inom det!

    Angående gymnasieval
    Är man mycket hund-intresserad, rekommenderas det antingen NB, inriktning djur som i Gbg finns på de här 2 gymnasieskolorna >>
    eller
    NA, inriktning Naturvetenskap, som i Gbg finns på ca 25 gymnasier >> - detta om man redan på gymnasiet vill bli behörig till Veterinärprogrammet, t.ex. Annars så kan man efter NB, djur eller efter någon annan gymnasial utbildning komplettera och ändå bli - på sikt - behörig till Veterinärprogrammet.

    Liselotte