Valentina
    Hejsan, en ungdom i en svensk familj men som i många år har bott utomlands pga föräldrarnas arbete, vill nästa år söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning. Familjen vet inte hur den utländska utbildningen kommer bedömas i Sverige och vad händer om hen inte kommer in på universitetet? Kan hen jobba i Sverige? Kommer den utländska utbildningen gälla så pass mycket att det går att få jobb?
    Tusen tack för svar, förklaringar och hänvisningar - dit man bör vända sig!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Valentina!
    UHR, Universitets- och högskolerådet har skapat en så kallad "Bedömningstjänst", var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/bedomningstjanst och man kan också Ansöka om bedömning av utländsk utbildning.
    I svaret på Ansökan om bedömning av utländsk utbildning (man får Utlåtande från UHR) framgår om kompletteringar behöver göras för att uppnå grundläggande behörighet till svenska högskolestudier. Oftast är det svenska språket som man behöver komplettera med. Det brukar också stå i vilka kurser man är bedömd ha särskild behörighet.

    Vad gäller söka jobb i Sverige med utländsk utbildning, då är det ofta upp till en arbetsgivare att ta ställning till om hen tycker att jobbsökande har tillräckliga kvalifikationer för att kunna klara av jobbet. Undantag gäller de så kallade Reglerade yrken, där arbetsgivare inte kan på egen hand (fritt) göra den bedömningen, utan specifika regler gäller för vem som får inom de yrken arbeta, i Sverige.