Amanda

    Jag kommer inte göra min praktik och därav ”förlora” 400 poäng och därför inte få yrkesexamen. Kommer jag ha möjlighet att plugga vidare och få jobb?

    • Milla : Vilket program läser du på`varför kommer du inte göra din praktik?
    • : Hotell & turism. Är inne i en depression och får extremt med ångest över praktiken så kommer inte klara av att genomföra den
    • Milla : Om du har eller kan skaffa dig Intyg från läkare eller psykolog, kanske det blir möjligt för dig att få förlängd studietid och läsa på gymnasiet även under ännu ett läsår, extra (fjärde året), och ta ut examen efter det. Annars, så är inte yrken inom Hotell och turism Reglerade i Sverige, så det blir upp till en arbetsgivare att bestämma vem hen anställer.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Det är stor skillnad på olika yrken - inom vissa yrken kan man få jobb med diverse olika utbildningar... men inom andra - är det strikta krav på vilken utbildning man måste ha.
    Om du inte får examen på gymnasiet, kan du försöka få ut examen på komvux - sen.
    I annat fall kan du se om du hittar någon passande yrkeshögskoleutbildning att söka till - hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Yrkeshögskola kräver inte att man nödvändigtvis har examen från gymnasiet.
    ***
    Ang. få jobb
    Inom de flesta yrken är det upp till varje arbetsgivare vem hen anställer.
    Vilka yrken är du intresserad av?
    Kika på många olika yrken på www.framtid.se

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare