Elev
    Hej! Om jag ska söka in i ett universitet och har nuvarande E i matematik, och sedan skriver en prövning och får F, samtidigt som jag har höjt andra ämnen mha prövningar, kommer matematik betyget dessutom ingå eller går det att "välja bort den" och ha med betyget E som man tidigare fått innan, dvs under gymnasiet?
    • Julia : Nej, du kan inte sänka betyget, om du får ett nytt (lägre betyg). Det är alltid högsta betyget som gäller i fall man har fler än ett betyg i samma kurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,
    om man har flera betyg i samma kurs då gäller det HöGRE betyget. Du kan alltså inte sänka betyget genom att få lägre betyg på prövningen eller genom att läsa samma eller motsvarande kurs ännu en gång (om du får den möjligheten)... alltså Högre betyg står kvar om du får lägre betyg i samma kurs, senare; och om det är genom en prövning eller på annat sätt som du får lägre betyg, spelar ingen roll.
    Vänligen
    ANNA