Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Axel!

    Det är läraren som sätter betyg. Läraren gör en sammanfattande bedömning utifrån elevens prestation under hela kurser: prov, hemuppgifter och deltagande på lektioner.

    Läraren kan sätta godkänt betyg även om eleven fick F på det nationella provet. Dock beror det på hur mycket som saknas (poäng) på det nationella provet.

    Hur som helst, så är resultatet av det nationella provet bara en del i lärarens bedömning och betyg på hela kurser kan vara både lägre & högre än det betyget som man får på det nationella provet.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv