Moa
    Går nu andra året på en design-linje(högskoleförberedande) och har valt matte 2b som individuellt val detta året, undrar då om nationella provet är obligatoriskt eller om det är valfritt?
    • : Nationella provet finns för att säkerställa att eleverna får rättvisa och likvärdiga betyg, så det är en bra grej!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!

    Det är din skola som kan välja för alla sinda elever - antingen använder sig skola av Nationella provet eller inte. För enskilda elever är det obligatoriskt att delta i provet om skola använder sig av provet. Det är rektors beslut och kan tas från år. Rektor kan samråda med läraren i matte eller inte. Rektor kan ta beslut att använda nationella provet utan att samråda med läraren. Rektor är den som är ytterst ansvarig och har rätt att fatta sådana beslut.

    Läraren i matte måste kunna svara på frågan om skola kommer använda sig av provet eller inte. Om läraren säger att skola kommer använda sig av nationella provet i matte 2b, då är det obligatoriskt för alla elever som på den skolan läser den kursen att delta i np i den kursen.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare