Albin
    Hej! Har ansökt till en rad olika utbildningar. På Antagning.se skriver de att det är viktigt att man placerar utbildningarna i ordning, för att om man kommer in på sitt förstahandsval stryks de andra valen. Vad är detta? Betyder det att jag, om jag kommer in på utbildningen överst på listan, inte har möjlighet att ändra mig till ett av de andra valen? Om jag har tillräckligt höga betyg för att komma in på samtliga utbildningar jag sökt till, kommer jag ändå bara in på den utbildningen som ligger överst? Jag vill ju gärna kunna välja och ändra mig när jag får beskeden. Det står också att man endast kommer in på 45hp, men utbildningarna är ju oftast minst 180hp? Eller menar de enbart den första terminen på utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Albin!

    Om 45 hp är det solklart svar: 45 hp = 45 högskolepoäng = 150% av studietakt och det är max vad man får läsa på högskola i Sverige på en termin.

    heltid = 30 hp = 100% av studietakt.

    Program är oftast på heltid och 180 hp läser man på sex terminer (dvs 30 hp per termin).

    Utöver ett program på heltid, kan man i så fall även läsa "lösa kurser" på deltid - upp till halvtid.

    7.5 hp är 25% av studietakt under en termin, dvs man kan läsa program på heltid + en kurs á 15 hp eller

    program på heltid + två kruser á 7.5 hp styck

    eller läsa "lösa kurser": 3 stycken á 15 hp - under en termin... osv dvs max antal hp per termin som man kan bli antagen till är 45 hp.

    ***************

    En annan fråga om prioritering av alternativen är svårare att svara på.

    Om alla ska kunna ändra "hur som helst" - blir det aldrig färdigt... för att de andra sökande kommer då att vänta tills du bestämde dig. Och du ska vänta på att den, som har lite högre meritvärde än dig, också ska bestämma sig... och alla hinner gå i pension innan antagningen blir gjort. :) Nu överdriver jag "en smula" :) men jag tror du förstår hur jag menar. ;)

    Det är flera hundra tusen sökande till högskoleutbildningar och många har flera alternativ och så gott som alla vill kunna ändra sig i sista stund. Det funkar inte praktiskt sett.

    Råd till dig: försök bestämma dig - vilken utbildning du är mest sugen på (utbildning och ort, för du kan söka samma utbildning på flera orter) och prioritera i "fallande grad" ... som sista alternativet - den utbildning som du är minst sugen på. Sök inte de alternativ som du absolut inte kan tänka dig att läsa sen.

    Efter 15 april kan man ändra ordning på sina alternativ och ta bort alternativen. Man får inte lägga till nya alternativ. Du kan därför nu, innan på fredag - söka alla möjliga alternativ, max 20 st. Om du redan nu vet vilket alternativ är ditt allra bästa, sätt det som första. Sedan ska du, som sagt, kunna ändra plats på alternativen och ta bort ... men inte lägga in nya alternativ.

    När du blir Antagen, får du en viss tid på dig (står i antagningsbeskedet) att svara Ja eller Nej. Bra att svara så fort du kan, för att de andra sökande väntar på ditt svar.

    Vänligen

    Julia Syv