Sofia
    Hej,
    Jag ska börja läsa matte3b på distans (komvux) nästa vecka som kompletterande. Jag gick samhällsvetenskapligt program och valde inte matte3b . Jag undrar då, om man får F kommer det då att räknas med när man söker till universitet osv? Eller kan man välja att inte ta med det då? Hur påverkar det isåfall om det tas med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    som du beskriver din situation, så kan du inte försämra dina chanser att komma in på högskola/universitet, även om du får F i matte 3b.
    F i matte 3b kommer ej påverka, över huvudet taget.
    Får du däremot E eller högre betyg och söker till en utbildning där matematik 3 inte krävs, får du Meritpoäng vilket höjer ditt meritvärde; det blir en höjning även om du endast får E i betyg; högre betyg kommer ge dig högre höjning, så försök få så högt betyg du kan.

    Mvh
    Julia