Carl
    Jag går i 9an och har ungefär 290 i merit från tidigare. Men jag har svårt med spanskan och funderar på att skippa spanskan för att fokusera på andra ämnen. Jag tänkte även gå Teknik så då kommer jag inte ha språk i Gymnasiet

    För jag mår psykiskt dåligt av stressen just spanskan ger mig. Så jag undrar om det har andra effekter än att jag förlorar 10 meritpoäng.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carl; hälsan är jätteviktig att tänka på. Det kan mycket väl vara så att det är värt att skippa moderna språk, om du verkligen mår dåligt utav stressen som detta orsakar dig; prata med kurator och med din klasslärare/mentor - är mitt råd.

    Angående vad du förlorar om du skippar moderna språk (i ditt fall Spanska) i åk9:
    om du får F i Spanska efter att du har kämpat med det ämnet, blir det ju jättesynd, för att du får då inte de där "extrapoängen" (men du får ändå lära dig mer spanska, vilket kan visa sig vara värdefullt för dig i framtiden);
    om du ej på gymnasiet läser moderna språk (och det behöver du inte göra på Teknikprogrammet) - så förlorar du möjlighet att få meritpoäng för moderna språk; dock går det att även utan mod.språk få max i merit (genom Engelska 7 och "högre" kurser i matematik).
    OBS! på TE får man läsa moderna språk (exempelvis inom programfördjupning eller individ.val), men det är inte obligatoriskt.

    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.