Shadi
    Hej! Är en tjej på 16 år som går i NA och har snart ett kemi kursprov som kommer upp eller aa ska göra en prövning på det. Är otroligt nervös och stressad att jag skakar och mår illa och jag tror med hög sannolikhet att jag bara kommer få ett D då jag siktar på betyget A, kan man då efter prövningen göra en till prövning? Eller vad gör man ifall prövningen gick dåligt, är det bara att acceptera? Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shadi,

    jag förstår att du är nervös och att du vill få ett högt betyg.
    Om du nu går på gymnasiet och ska göra Prövning, då är det din gymnasieskola som bestämmer - och ytterst är det Rektor som är ansvarig för att fatta beslut. Det är mycket begränsade möjligheter för elever som går på gymnasiet att göra prövningar. Eleven har RÄTT ATT GÖRA PRÖVNING endast i kursen i vilken hen fick F betyg eller om kursen är inskriven i elevens individuellt studieplan men eleven ej fick möjlighet att delta i undervisningen /ex. om lärare inte fanns eller om eleven var sjukskriven under större delen av kursen/. Även då är det skola/rektor som bestämmer Tidpunkt för prövningen. Det står ingenstans att fler än ett prövningstillfälle måste erbjudas.

    Men det står inte heller någonstans att det är förbjudet för rektor att erbjuda "omprövning". Dock vet vi att i praktiken brukar inte rektorer erbjuda omprövningar: det är dyrt och besvärligt för skolan att erbjuda det; och för rättvisans skull om du får då borde alla andra elever på din skola som önskar göra omprövning också få göra det (annars så blir det orättvist) - och det blir i så fall extremt dyrt och besvärligt för skolan.

    Därför är det oftast så att skolorna/rektorer erbjuder endast det de Måste erbjuda - ett tillfälle att göra prövning och endast till de elever som har rätt att göra prövning på gymnasiet.

    Mitt råd är att du förbereder dig så gott du kan och gör ditt bästa. Mer kan du inte göra. Och så får vi se sen vad du får för betyg.
    Ang. vara nervös inför provet... det är så att i alla kurser ingår det prov och tester, och ska man läsa vidare efter gymnasiet är det "lika bra" att försöka vänja sig ... i annat fall blir det väldigt svårt att läsa. Vid extrem nervositet kanske kan samtal med kurator eller skolpsykolog vara till hjälp. Sök upp kurator och/eller skolsköterska på din skola. Förklara att du är extra-super-jättemycket nervös inför prövningen. Jag hoppas de kan ge några tips och råd.

    Lycka till!

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Om jag har förstått det rätt så har bara de som får F i den här prövningen rätt till en omprövning? Tack för svaret btw! :)
    • Anna : Nej, det är så att en elev som läste en kurs och fick F har rätt till att göra prövning. Om eleven på prövningen får F och vill göra om - då är det upp till Rektor att besluta om eleven får en ny chans eller inte. Ofta går rektorer på lärarens bedömning, om läraren bedömer att eleven har förutsättningar att uppnå godkänt betyg eller inte. Säger läraren att hen ej tror eleven kan få godkänt betyg, kommer inte rektor att bevilja ett nytt prövningsförsök. Det är i alla fall vår erfarenhet. Det kan finnas undantag, som rektorer gör - av olika anledningar; det är alltså upp till din rektor att besluta om du får ett nytt försök på prövningen eller inte.