Maryam
    Hej! Jag blev nyligen antagen i journalist programmet för jag hade stort intresse för det men senare så läste jag att det var väldigt svårt att få jobb inom yrket och vill söka och bli antagen i studievägledare programmet. Jag tänkte att jag skulle passa på att läsa journalist tills jag kan söka igen men jag vet inte om jag kan det? Om jag går i journalist ett år är det i onödan eller ger den mig som extra poäng eller behörighet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam!

    Det stämmer att det är svårt att få jobb som journalist>> i Sverige idag men svårt betyder inte omöjligt!

    Dessutom tillkommer/uppstår det nya yrken som t.ex Multijournalist>>

    Man kan också kombinera yrken: t.ex jobba som flilansande skribent + som t.ex Fotograf>>

    Alla studier är bättre än "inga studier", tänker jag. Nu är det för sent att komma in på Studie- & yrkesvägledarprogrammet i år och eftersom du fick plats på Journalistutbildningen, så tycker jag det är synd att "slänga bort" den chansen.

    Mitt råd till dig är att du börjar läsa till journalist och söker till nästa antagning på SYV-programmet. Om du kommer in på SYV-programmet, kan du sen försöka få "studieuppehåll med platsgaranti" från journalistutbildningen (så att du skulle kunna komma tillbaka i fall du ångrar byte till SYV-programmet).

    Alla högskolepoäng är "bra att ha", ju fler - desto bättre, när man sedan söker jobb.

    Om du har andra alternativ nu, t.ex om du kan få jobb nu på en gång - kanske är det bra att jobba i så fall (tjäna pengar och få arbetslivserfarenhet). Sök jobb och se vad du får för jobb, hur mycket du kan jobba och när du kan börja jobba. Att avbryta studier pga man fick jobb, kan man alltid göra.

    Om du nu tackar Nej till plats på Journalistutbildningen, blir någon som står i Reserv och får din plats jätteglad! men jag är rädd att du kan senare ångra att du gav bort din plats och speciellt om du inte kommer in på SYV-programmet vid nästa antagningen. Mitt yrke :) SYV>> blir allt mer populärt och det blir allt svårare att komma in på SYV-programmet.

    Fördelar med att läsa ett år på journalistutbildningen och sedan 3 år på SYV-programmet är att du

    1. kan jämföra hur det är att läsa på olika högskoleutbildningar (vilket är speciellt värdefullt om du t.ex ska söka jobb som Studievägledare på högkola/universitet);

    2. du kan försöka klarar av 2 högskoleutbildningar (på sikt i alla fall).

    Och det viktigaste - om du just nu inte har ngt "färdigt alternativ", t.ex ett heltidsjobb som väntar på dig - då är det bättre att läsa någonting och ha någon inkomst (bidragsdel av Studiemedel) än att inte ha någon sysselsättning och inte ha någon inkomst.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör av dig sen och berätta hur det går, vad du har beslutat att göra mm. Jag håller tummarna för dig!

    ANNA

    • : Hej! Tack så mycket för svaret Anna. Men jag undrar om det är lätt att få studieuppehåll med platsgaranti? "
    • Anna : Du måste ansöka om studieuppehåll med platsgaranti och få svar från de ansvariga på din utbildning. Varje fall är det andra olik och det går inte på förhand säga om det blir beviljad eller ej, men vi hoppas och håller tummarna!
    • : Och skulle det kosta för mig t.ex betala tillbaka till CSN ?
    • Anna : Om man får för mycket i Studiemedel, måste man betala tillbaka den summan som man fick för mycket. Det är därför bra att ha lite "buffert", lite sparade pengar så att man skulle kunna betala tillbaka om det blir så att man måste göra det.
    Läs alla kommentarer