Filip
    Jag kanske ska gå på tekniklinjen (som ett andrahandsval till läkarlinjen) men de har inte biologi 2 som programförjupning. Då tänkte jag om man kunde lägga till en kurs från naturvetenskapsprogrammet för att få en behörighet till läkarlinjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det finns inga generella förbud mot att läsa kurser från "fel" gymnasieprogram. Inom Individuellt val - 200 p. är just tanken att man ska kunna läsa "Vilka kurser som helst", dvs från vilket program som helst... det är i teorin.
    I praktiken blir det så att man måste se vad just din skola kan erbjuda. Det är ju tyvärr Lärarbrist. Om ingen lärare finns på din skola som kan undervisa i Biologi eller om lärare finns men hen har fullt upp med att undervisa elever på naturvet.programmet - för vilka kurser Biologi 1 och 2 är obligatoriska - då kan du i praktiken inte få läsa biologi.
    Det är alltså "i mån av möjlighet" på varje skola... vilka lärare som finns; hur går schemat "ihop" och även hur många elever som vill läsa samma kurs som du vill läsa... - det är de faktorer som avgör.
    Därför måste du söka svar på din fråga på just din gymnasieskola. Prata med SYV på din skola.

    Lycka till!
    ANNA