elev
    Hej!

    Är det så att om man har högskoleförberedandexamen det vill säga examenbevis och har ett F i matematik 5, gäller det då att man gör prövning om man vill få bort F.et eller har man också möjligheten att läsa upp kursen på komvux?

    Men är det inte så att man får studiebevis om man har F i sina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    man kan få Examesbevis med F i matematik 5.

    Man kan ha F betyg i sitt examensbevis men max 250 poäng (5 kurser á 50 poäng eller en kurs á 100 poäng och tre kurser á 50 p. eller 2 kurser á 100 p. och en kurs á 50 p.).

    Matematik F är en kurs á 100 poäng.

    Om man i sitt examensbevis har F i matematik 5, kan man förhoppningsvis läsa den kursen på komvux. Annars kan man göra prövning i den.

    Om man får studiebevis och vill på komvux komplettera mot examensbevis - behöver man inte läsa matte F utan kan läsa en annan kurs i stället.

    Vänligen

    ANNA