sara
    om man har inte bevis om grundskolan från syrian och han är 40 år gammal och han vill studera gjymnasiet här som företag ekonomi för att kan arbeta efter

    är det möjligt att studera företag ekonomi gjymnasiet i folkhögskola ?
    och hur är de ämne att studera för att få en grundskola för att kunna studera företag ekonomi gjymnasiet i folkhögskola

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    För vuxna personer gäller följande:
    om man inte har betyg från grundskolan, bör man uppvisa kunskaper i följande ämnen
    svenska/svenska som andraspråk,
    engelska
    och
    matematik - motsvarande godkända betyg i åk9 (vårterminen).
    De kunskaper kan man uppvisa genom att t.ex. göra test eller genom att läsa följande kurser på komvux och få godkända betyg:
    SAS grund
    Engelska grund
    och Matematik grund (där "grund" är förkortning för "grundskola").

    Jag råder er kontakta Komvux i den kommunen där personen är folkbokförd. Där säger ni att personen vill göra test i SAS = svenska som andraspråk, i engelska och i matematik grund.
    Klarar man godkända nivåer i alla de tre kurserna - anses man ha "grundskolekompetens" och är behörig att söka studier på gymnasienivå.

    Folkhögskolorna gör sin egen antagning: varje folkhögskola gör antagning till sina egna utbildningar.
    Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    Kontakta den folkhögskola där personen vill läsa och fråga om vad som gäller.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Läste Hickmats kommentarer (nedan) och känner iNTE igen detta med att det skulle bero om personen är född innan eller efter 1980 - och att det skulle vara någon skillnad på vad som Grundskolekompetens eller behörighet till gymnasiet är.

    Från matematik oh engelska kan man i vissa fall få "dispens" (undantag).
    Svenska krävs alltid för att det är UNDERVISNINGSSPRÅK och man måste kunna förstå vad läraren säger och vad som står i läroboken, dvs kunna tillräckligt med svenska i tal och skrift.
    Angående möjlighet till att få Studiestöd, dvs pengar för att man studerar, så är det flera regler som måste uppfyllas:
    1. personen som söker Studiemedel hos CSN bör vara svensk medborgare eller ha PERMANENT uppehållstillstånd i Sverige (i vissa sällsynta fall kan man få undantag från den regeln - t.ex. om man var gift och sammanboende med en svensk medborgare under lång tid utomlands - här handlar det om just "lång tid" - dvs i flera år)
    2. att personen måste läsa på lägst grundskolenivå, inte SFI (SFI = Svenska för invandrare ger inte rätt till Studiemedel)
    3. att personen måste läsa på minst halvtid och i så fall har man rätt till halva studiemedel. Om man läser på lägre studietakt än halvtid, har man inte rätt till Studiemedel.
    ALLA DE TRE KRAVEN ovan måste vara uppfyllda samtidigt - för att personen skulle kunna få Studiemedel från CSN.
    Studiemedel består av Bidragsdel och Lånedel, som sökes separat.
    Sedan några år kan man också söka Barntillägg - om den studerande har barn (som är under 18 år gamla).

    För mer information om Studiemedel läs på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn eller kontakta CSN.
    • : Är inte regeln dock att det räcker med enbart SAS grund om man är född före 1980?
    • : Matimatik för grund och engelska för grund är dem bara en nivå för varje av dem , är det rätt_?
    • : Nej han föddes i 1975
    • : Ja, men så vitt jag vet och av egen erfarenhet (mor) så krävs det av personer som är födda innan 1980 bara godkänt betyg i SAS grund för att uppnå gymansiekompetens.
    • : jag vill fråga någon mer . om att denna man kommer som gifter svensk kvinna , kan denna man när studerar alla grundskola att få CSN och låna eller nej
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund. Mikael SYV
    • : stor tack för att informerera mig
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer