Morteza

    Jag har lämnat fel adress i Dexter och jag är inte antagen till enda programmet som jag valde. Fortfarande fick jag inga brev från antagningscenter för att kunna få min kod. Jag försökte många gånger att ta kontakt med de men det gick inte eftersom de är på semester just nu tills agustei. Nu jag inte vet att vad måste jag göra??

    • Daniel : I vilken del av Sverige söker du till gymnasiet?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Morteza,
    är det så att du inte har någon gymnasieplats nu? Är du Behörig till de nationella programmen? I vilken stad är du folkbokförd?
    Vilket program vill du gå? är det behörig till det programmet?
    Utan att du svarar på mina frågor - ovan - har jag ingen möjlighet att ge dig svar.

    Hälsningar
    D:

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är inte säker på vilka "koder" du menar...
    Din fråga gäller väl antagning till Gymnasiet. Det är då i första hand till Gymnasieantagningskansliet i din del av Sverige som du bör vända dig.
    Det du skriver om att "alla är på semester" kan nog tyvärr stämma.
    Och det kan då tyvärr också vara så att du får vänta tills de kommer från semester och försöka lösa din fråga då.

    Vad du kan försöka göra nu är att se om SYV på den skola du gick på innan sommaren i år - finns i tjänst; vänd dig i så fall till honom/henne.
    I vissa städer finns det Vägledningscentra dit ungdomar kan vända sig, oavsett vilken skola de går på eller om de inte går på någon skola alls.

    Sist, men inte minst, har kommunerna Aktivitetsansvar för ungdomar mellan 16-20 år, heter KAA. I varje kommun bör det finnas minst en sådan KAA-ansvarig. Om du berättar i vilken kommun du är Folkbokförd, kan vi hitta kontaktuppgifter till en KAA-ansvarig just i din kommun (dock kan hen också vara på semester nu; och om någon vikarie finns - vet vi inte... men det får man se då).
    Vänligen
    Julia
    P.S - info om yrket KAA-ansvarig och om många andra yrken (över 2.000 st.) finns på www.framtid.se

    • : Tack Julia jag bor i Skellefteå . Jag försökte att ta hjälp av min förre skolan och de säger att jag måste vänta tills augusti eftersom Gymnasietantagningkansliet i min kommun svarar inte.
    • Julia : Tråkigt om alla är på semester... det är dock endast ca 10 dagar kvar till augusti, inte så långt. Vi på Fråga syv är ett Öppet forum för diverse frågor om studier... det är inte lämpligt att uppge ex. sitt personnummer i ett sådant öppet forum och utan personnummer kan man ju inte se vad eleven har sökt eller hur hen "ligger till" i antagningen... den typen av frågor som du ställer här är inte lämpliga för Öppna forum. Det är ändå endast Gymnasieantagningen eller utbildningsförvaltningen i din kommun som kan hjälpa dig, inte vi. Det vi kan försöka göra är att Försöka hitta om Någon som kan ge dig relevant info och tips på vad du kan göra kan svara under de närmsta dagarna. Kan inte lova att vi lyckas, dock.
    • : Ok Det lugnt tack för din hjälp Julia men kan du ge mig din e Mail adress för att kunna skicka en bild som kan hjälpa dig bättre.
    • Julia : Tips! ring till kommunväxel i Skellefteå; enligt vad jag läste på hemsidan så finns det "kommunvägledare" mellan kl.10 - och kl.12 på vardagar, så kanske kan hen hjälpa dig på ngt. sätt.
    • : Tusen tack Julia. Jag skickade bilden.
    • : Det gjorde jag
    • Julia : Det kom tyvärr ingen bild... om det är viktigt berätta vad det är på bilden. Och på vilket sätt skulle bilden "hjälpa" mig? Om det är t.ex dina betyg (inskannade) då kan vi ju ändå inte anta dig till gymnasiet. Det gör gymnasieantagningen, inte vi här på fråga syv. Lycka till med ditt gymnasieplats!
    • :

      Tack Julia

    • Julia : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-skelleftea erbjuder IN/svetsteknik.
    Läs alla kommentarer