Minher
    Hej,
    Jag är 35 år och har utländsmasterexam inom sociologi som UHR har redan bedömt.Jag har även gjort färig många kurser i demografi(magyster program) på Stockholm Universitet.Men på grund av min manlängre arbetslöshet kunde jag inte göra färdig min avhandlingsplan tyvärr.Då var jag tvungen att saffa ett jobb.Så bestämde jag att klara mitt svenka inom några år lyckades jag klara både SAS 3(Svenska som andra språk) och barnskötare utbilsning på distans för att dagarna måste jag jobba.Nu har jag ett fastjobb på föskolan.Men eftersom jag har ekonomik press och mitt nuvarande jobb är mer fysisk så planerar jag byta yrke.Nyligen har jag sökt för en socialsekrete tjänst med min utlänska betyg och med UHRs bebömning.Efter rekretering sa de är högre utbildad inom sociologi men detta jobb krävs socinomexamen.Jag känner många som jobbar inom det här område utan någon bakgrund utbildning inom socionom.Nu ser där finns brist inom det här området.Om jag sökar arbete inom sociologi finns det mycket konkurrens..Eftersom min man är fortfarande arbetslöss vågar jag inte säga upp mitt nuvarande jobb och börja studera.Nu behöver jag vegledning hu kan man kompletera socinom kursar på distans och få behörighet och ungefär hur lång tid det kan ta för mitt fall?Min andra fråga är ,varför man inte kan jobba inom socialtjänsten med sociologiexamen?Jag upplever diskrimination både på arbetsmarknader och på nuvarande jobb.Trots högre utbildning får man inget jobb inom sitt område på grund av anan bakgrund.Det är synd för Sverige.Men själva tycker jag vi kan också bidra till Sverige om vi får chans.
    Ser fram emot ert förslag:
    Mvh,
    Minher

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Socionomutbildningar finns på många orter och är på 3,5 år; på distans ges den från Gävle, se Utbildningens egen hemsida >>> och längst ner på sidan där finns det kontaktuppgifter till studievägledare som jobbar just med distansutbildning till socionom, ta kontakt med henne, hon heter Marie!;)

    ang.varför man har svårt att få jobb som socialsekreterare utan socionomutbildningen, så är det arbetsgivaren som bestämmer vem hen vill anställa.... Arbetsgivare känner till socionomutbildningen och tycker den passar bäst för att jobba inom socialtjänsten men det är inte omöjligt att få jobb även med annan utbildning, jag tycker därför du kan fortsätta söka jobb och jag hoppas du lyckas med det!

    ang.upplevd diskriminering, så har du rätt att anmäla till DO, diskriminerings ombud. Det är lätt att hitta kontaktuppgifter på nätet, men jag kan skicka dem till om du vill.

    Studie- och yrkesvägledare

    På sidan som jag skickade tidigare idag - Iängst ner står det

    Kontakt

    ***

    Och Här>>> är sidan som heter Kontakta oss hos DO.

    På sidan som jag skickade tidigare idag - Iängst ner står det

    Kontakt

    ***

    Och Här>>> är sidan som heter Kontakta oss hos DO.

    • : Hej Milla,
    • : Tack för ditt förslag.Jag vill gärna ha de här uppgifter,om du vänligen skickar till mig.Jag ska försöka ta kontakt med Marie för att veta mer om distans utbildning i sociononm om det går att komplera bara några viktiga kurser för att sociologi ligger väldigt nära mot socionom. Tack igen.
    • : Hej Milla;
    • : Jag kunde inte hitta Maries kontaktuppgifter för att få information för socionom utbildning på distans.Kan du skicka mig hennes kontakt eller mail uppgifter så att jag kan kontakta henne så fort som möjligt.Tack på förhand och ser fram emot ditt svar.
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har ett par nya försIag på yrken/arbeten som du kan söka redan nu, utan att gå mer utbiIdning:

    Utredare>> t.ex Utredare på FK>>

    Utbildningsadministratör>>

    Tolk>>

    Studiehandledare>>

    Du kan sjäIv också kika på oIika yrken på www.framtid.se och se om du hittar ngt yrke som du kan söka jobb inom redan nu, utan att gå mer utbiIdning.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Hej Mikael,
    • Anna : Hej Minher, du kan aIItid skriva en ny fråga till oss och i den nya frågan länka tiII den "gamIa" frågan, så här: http://www.fragasyv.se/fragor/om-man-har-sociologiexam-hur-kompleterar-man-socinomexam-pa-distans
    • : Tack för ditt förslag.Det är verkligen jobbigt för mig att göra en till filkandidat fast jag har en master inom sociologi.Men att hitta ett jobb inom sociologi finns mycket konkurans.Samtidigt om har en annan bakgrund så möjligheterna blir ännu mindre upplever jag.
    • : Tack för förslag.I självaverket vill jag inte börja en ny utbildning och lägga ner så mycket tid igen.Det är tråkigt att jag blev alltid bort kastad från rekretering på grund av min högre utbildning och annan bakgrung.Men ändå vill jag inte tappa höpp.
    • Anna : Du kan något språk mer än svenska & engeIska, antar jag & du kan försöka använda det: sök jobb på Migrationsverket eIIer i skoIan t.ex som http://www.framtid.se/yrke/modersmalslarare
    • Anna : Du kan också söka info om det finns svenska företag som har kontakter med ditt f d hemIand och söka jobb som Administratör på det företaget (du kan ju kultur och landets språk). Du kan saker som inte många kan - du kan kanske få jobb på Universitets- och högskoIerådet (med bedömning av utbiIdningar från ditt f d hemIand).
    Läs alla kommentarer