ell
    Hej detta kanske inte har jättemycket med ämnet att göra men visste inte vart annars jag skulle ställa den här frågan. Jag undrar hur mycket man kan lita på en ämnesmatris tex, om man har B i sin ämnematris kan då läraren få ge en ett D. Det hände mig inom väldigt många ämnen och det gjorde mig extremt besviken eftersom jag länge gått runt och trott att jag har höjt mig i många ämnen. Men sedan när man ser sina betyg är de långt ifrån vad ämnesmatrisen säger?
    • :

      Hej Elsa! Hade en liknande fråga i din ålder. Jag är inte en studie- och yrkesvägledare men tror jag kanske kan ge något litet svar utifrån vad jag lärde mig när jag ställde en liknande fråga till min lärare. Alltså, du kan ha ett B i matrisen för ett visst moment, men du måste ha en övervägande mängd B för alla olika moment för att få B i slutbetyg.

    • Anna : Tack Carolina för din kommentar! Som SYV kan man i princip svara att "Det är LÄRAREN som sätter betyg".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    angående betygssättningen kan inte Studie- och yrkesvägledare säga någonting "konkret". Det som gäller är att det är LÄRAREN SOM SÄTTER BETYG. SYV får inte i sin utbildning eller i sina arbetsuppgifter ngt. om betygssättningen.
    Vi kan alltså i princip endast "peppa" dig att du gör ditt bästa, har hög närvaro, utför alla studieuppgifter som läraren ger dig och pratar med lärare, ber om tips på hur du ska göra för att få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt.
    Om du gör ditt bästa, måste du känna dig nöjd, för att ingen kan göra mer än sitt bästa.
    Vi håller tummarna för dig!

    Vänliga sommarhälsningar

    ANNA