Julia
    Hej, vad ska man göra om man inte har "den blekaste" - om vad man vill göra, jobba med .? om man ändrar sig var femte min ungefär? Kan inte stå ut med att jobba med ngt. som inte är roligt, men vad som är roligt - det varierar flera ggr om dagen för mig. Vad tycker ni jag ska göra?
    Hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    du är "bara" 16 år "ung" och du växer, mognar och kommer på nya saker du gillar  - så gott som varje dag! Du kan gott "bara läsa på gymnasiet" - utan att tänka för mycket på vad du ska göra efteråt. Det är givetvis bra om man funderar över vad man vill jobba med "när man blir stor", men du behöver inte känna att du måste bestämma dig inom snar framtid.

    Boka tid för samtal med Studie- och yrkesvägledare på din skola. Gör tester på Framtid.se - personlighetstest>> och på GymnasieGuiden.se<<

    Läs också gärna på om diverse olika yrken - det finns ca 2 tusen yrkespresentationer på www.framtid.se och på många av dem finns även korta filmer om yrken att titta på.

    Alla möten med människor, alla kunskaper som du tar till dig varje dag - allt som händer bidrar till att du växer, utvecklas och när det blir dags ska kunna fatta beslut om yrkesval och val av utbildning som leder till det yrke som du bestämmer dig för.

    Och så finns vi också här på Fråga SYV! Du är alltid välkommer att "bolla" idéer med oss!

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA