SYV-besökare
    Hej
    jag är studie- och yrkesvägledare som i mitt jobb träffar på personer som inte har så mycket att skriva i CV; ibland nästan inget, alls.
    Har man inte jobbat förut, kanske inte ens varit på praktik och har kanske väldigt lite utbildning också - vad skriver man i CV i så fall?
    Alla tips är välkomna!
    Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Har man inga meriter kanske man inte ska skriva CV. Bättre att jobba med sitt nätverk, ringa, besöka och visa sitt engagemang för jobb. Många ingångsjobb för ungdomar kan man söka genom direktkontakt och istället göra ett visitkort som man kan ge arbetsgivaren istället för CV. Ett kort på sig själv och vilken utbildning man går tex. Eller vad man helst vill jobba med eller något som väcker intresse och gör en unik.

    Tips som man kan ge till arbetssökande
                 "Sök bara jobb du verkligen vill ha så att du kan prata för varför du vill ha just det jobbet hos just den arbetsgivaren. Här är det viktigt med förberedelse, analysera annonsen, företagets hemsida, värdeord osv så att du kan ställa kloka frågor och vara tydlig med varför de skall välja just dig. Det räcker inte med att du vill jobba, det säger ju alla. Här kan vi hjälpa ungdomar och nyanlända att formulera sig och träna språk och presentationsteknik så att de når fram med sitt budskap.

    Omvärdera vad som är en merit. Det kan vara en merit att man är med i en styrelse i en förening, jobbar volontärt, prao eller arbetsträning. Din arbetslösa, sjukskrivna period har troligen lärt dig något och då kan man omformulera den till något positivt som mångsysslare och skriva vad man lärt sig och vad man gjorde under denna period.

    Du skall om du använder egenskaper för att marknadsföra dig jobba med konkreta exempel när du har använt din egenskap och vilket resultat detta fick. Du kan då beskriva att du är bra på att komma i tid genom att berätta att du är barnvakt åt dina kusiner och att det för barnen är viktigt att du kommer på utsatt tid eftersom de annars blir besvikna då de längtat efter att du skall komma och leka med dem. Det är också bra för föräldrarna som tycker att jag går att lita på. Så får du med en bonnusegenskap. Förstår du hur jag menar?

    De flesta personer har idag facebook, linked in eller annat socialt media och det är viktigt att se över vad man postar i dessa kanaler och använda dem för jobbsökande. Här finns många tips på arbetsformedlingenplay.se och på arbetsformedlingen.se. Se över vilken mailadress du använder så den inte heter något olämligt. Telefonsvararen på mobilen hur låter den? Många små detaljer blir viktiga att se över om du inte har så mycket meriter.

    Var kreativ och låt människan fundera ut vilka meriter de har om de själva fick välja och inte styrdes av vad andra säger att meriter är. Testa det du tror mot ett par arbetsgivare och justera. Det viktiga är att förändra sitt CV och brev och sitt sätt att söka jobb så att du når fram till ett sätt som fungerar. Många har något som lätt blir statiskt och då lyckas de inte."

    Ok, detta är några av mina tankar. Hoppas de hjälper dig i ditt arbete.

    Med vänlig hälsning
    D: