Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    GA (gymnasiearbete) är en kurs á 100p. som på heltid kan läsas på fem veckor.
    Utan godkänt betyg i GA kan man inte ta ut examensbevis och det gäller både högskoleförberedande- och yrkesprogram, både på gymnasiet och på komvux.
    Om gymnasieeleven inte gör gymnasiearbete eller får F i kursen GA, kan eleven söka till komvux (i den kommunen där hen är folkbokförd) och förhoppningsvis kan komvux erbjuda möjlighet att göra Gymnasiearbete med passande tema, så att det passar in i den inriktningen som personens gymnasiala studier ligger inom.
    Tema för GA, frågeställningar och tillvägagångssätt (hur genomförandet av GA ska gå till) samt hur och när redovisning görs, bestämmer handledaren för GA (i samråd med den studerande).

    Att klara av göra GA och få godkänt betyg på kortare tid än fem veckor kan eventuellt gå men det är i så fall ett undantag. Som regel gör man GA på heltid på fem veckor (arbetsinsats = 200 timmar).