Daniel SYV

    Hej Fredde,
    komvux (vuxenutbildningen) kommer inte ta in en elev som ännu inte är 20 år och som ej har genomgått en 3-årig gymnasial utbildning; man klassas som OBEHÖRIG på komvux (i den situationen som du beskriver i din fråga). Det är från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år ELLER om man fick ut Examensbevis eller Studiebevis (även om man är betydligt yngre) som man kan läsa på komvux.
    Däremot kan man från det året som man fyller 18 år komma in på en folkhögskola. Om man är yngre - t.ex är 16 år i år - då är man för ung för en folkhögskola... men om man fyller 18 år i år eller redan är 18 år fyllda, då är det fullt möjligt at komma in på en folkhögskola.
    Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige. Oavsett vilken kommun man är folkbokförd i, kan man söka till vilken folkhögskola man vill och även till många olika folkhögskolor (FHSK) samtidigt. Folkhögskolornas gemensam hemsida heter www.folkhogskola.nu och de har även en infotjänst som har telefontider ca 2 timmar /olika tider/ på vardagar.

    Kika också gärna på info på fragasyv.se/info/gymnasieavhopp >>>> - där vi har förslag på några olika lösningar i fall man ej trivs på gymnasiet och funderar på att hoppa av.
    Hopppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    D: