Hej Erik!

    Om man söker till åk1, dvs ska gå om åk1 på en ny skola eller ett nytt program (kanske på samma skola) - då söker man med sina "gamla"grundskolebetyg, man upprepar, alltså, så som man sökte när man gick i åk9. Man behöver då inte söka under preliminär antagningsperiod, det är viktigt att ditt val ligger i antagningssystemet innan sista dagen i Omvalsperioden, men du söker med de Grundskolebetyg som du fick i åk9.

    Men om du Byter och hoppar in i åk2, då är det viktigt att du har bra betyg från åk1 (i alla fall Godkända betyg). Den varianten med att just Byta funkar bäst om man byter Skola men ej program. Ibland går det att byta program, men då får inte programmen ligga för långt ifrån varandra - t.ex går det att byta från Samhällskunskapsprogrammet till Ekonomi (eller tvätrom) men att byta från Naturvetenskapsprogrammet till Bygg- och anläggningsprogrammet eller från Estetiska till Vård- och omsorg kan bli väldigt svårt (pga man missade alla de yrkeskurserna under åk1).

    Det som är elevens Rättighet är att söka om till åk1 med sina "gamla" grundskolebetyg t o m det året som eleven fyller 19 år.

    Att byta och hoppa in i en pågående utbildning (utan att konkurrera om plats via gymnasieantagningen) är inte en rättighet. Det är rektor på den mottagande skolan som fattar beslut. Om ingen ledig plats finns, kan man inte byta. Även om plats finns, kan rektor ändå säga Nej.

    Du kan också läsa mer om det, här>> är snabblänk.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack för svar
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!