Elin
    Hej, mitt barn ska söka till gymnasiet till hösten 2020; hen vill egentligen jobba i butik, t.ex med försäljning av kläder eller i en matbutik, men det är svårt att få jobb direkt efter grundskolan.
    Vi tror inte att hen kommer orka läsa i 3 år på gymnasiet, och däri min fråga: jag vet att yrkesprogrammen innehåller minst 15 veckors praktik, men vilka kurser inom t.ex Handels- och admin.programmet på gymnasiet som just innehåller praktik? Är det vissa bestämda kurser som innehåller praktik eller är det lärare på skolan som förlägger praktik i vissa kurser och det i så fall kan vara olika på olika gymnasieskolor?
    Tack på förhand!
    Elin, mamma till en gymnasieväljare

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin;

    det skiljer sig från en gymnasieskola till en annan gymnasieskola. Eleverna har, vanligtvis, APL (arbetsplatsförlagt lärande, alltså "praktik") både i åk 2 och 3 och på många skolor ligger delar av APL under årskurs 3, i t.ex följande kurser: Handel specialisering, Personlig försäljning 2 samt Praktisk marknadsföring. Men det kan vara lite olika för olika skolor.

    Jag hade i detta fall tipsat om HA/inriktning Handel-och-service som Lärlingsutbildning där betydligt större del av utbildningen är förlagd på en arbetsplats. Exempel på gymnasieskolor som erbjuder HA/inriktning Handel & service med Lärlings-upplägg:
    yrkesgymnasiet-örebro
    yrkesgymnasiet-västerås
    yrkesgymnasiet-uppsala
    yrkesgymnasiet-stockholm
    yrkesgymnasiet-sollentuna
    yrkesgymnasiet-malmö
    yrkesgymnasiet-linkoping
    yrkesgymnasiet-huddinge
    yrkesgymnasiet-göteborg
    thoren-business-school-umeå
    stiernhööksgymnasiet
    praktiska-örnskoldsvik
    praktiska-växjö
    praktiska-uppsala
    praktiska-täby
    praktiska-trollhättan
    praktiska-stockholm-liljeholmen
    praktiska-skövde
    praktiska-skellefteå
    praktiska-nykvarn
    praktiska-nacka
    praktiska-märsta
    praktiska-malmö-city
    praktiska-luleå
    praktiska-kungsbacka
    praktiska-kristianstad
    praktiska-karlstad
    praktiska-kalmar
    nösnasgymnasiet
    jämtlands-gymnasium-wargentin
    grillska-gymnasiet-i-stockholm
    fryshusets-gymnasium
    framtidsgymnasiet-linkoping
    af-chapman-gymnasiet

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Haga i Borlänge läser eleverna kurser med APL i följande 100-poängskurser på HA:

    Åk 1

    Servicekunskap (30p)

    Branschkunskap inom handel och administration (30p)

    Praktisk marknadsföring 1 (30p)

    Åk 2

    Personlig försäljning 1 (40p)

    Affärsutveckling och ledarskap (40p)

    Inköp 1 (30p)

    Näthandel 1 (30p)

    Praktiska marknadsföring 2 (40p)

    Åk 3

    Personlig försäljning 2 (40p)

    Handel specialisering (100p)

    Utställningsdesign (20p)

    Gymnasiearbete (20p)

    Alltså, som du ser ovan, är kurserna som innehåller "praktik" många och finns i alla tre årskurser. Det kan givetvis vara lite olika på olika gymnasieskolor, men jag tror inte det går att få alla 15 veckors praktik i början av utbildningen, t.ex under år 1.

    I exemplet, ovan, ser du att mest praktik finns i kursen "Handel special" som är en kurs i årskurs 3. att läsa kurser ur olika årskurser - som gymnasieelev - kan man troligtvis inte göra, utan man måste följa utbildningsplanen och så småningom komma till hande-special kursen ... så, att plocka ut endast praktik-veckorna eller dagarna och inte läsa den teoretiska delen, kan bli mycket svårt (kanske rent av omöjligt).

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej; vi fick idag svar från Vimmerby gymnasium och här kommer info om hur den skolan gör när det gäller praktik:

           "Praktik: vi har 3 veckors heldagspraktik i åk 1, på våren. I åk 2 och 3 går de ut heldagar i  2 veckor och sedan en dag i veckan, på våra yrkesdagar. Allt som allt 15 veckors praktik under åren de går här.

    Vi plockar ut moment från olika kurser som kan vara lämpliga att göra hos APL-företagen, så för vår del är det i stort sett alla kurser som till viss del ingår. I åk 3 har vi dock en kurs: Handel specialisering och där är det nästan bara den som görs tillsammans med praktikplatsen."