Monica
    Hej jag läser mattematik på komvux i min hemstad. Jag läser in mattematik 1bc en grön bok gjort halva kursen blir klar i höst ..
    En fråga vad är det för skillnad på matematik1bc och matematik 2a en röd bok ? Såg att 2a tillhör områdesbehörighet 14 a heter det så tänkte på arbetsterapeutprogrammet ? Mvh Monica Lindqvist ?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Monica!

    Jag vet tyvärr inte hur det är med olika matteböcker. Vilken bok som riktar sig mot vilken kurs, det är nog bäst att fråga ansvarig lärare på komvux.

    Men för arbetsterapeutprogrammet krävs förutom grundläggande behörighet även: Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a101a2. (dvs områdesbehörighet A14) Gamla kurser gäller, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

    En grundläggande behörighet betyder att du måste ha en Gymnasieexamen antingen i form av Yrkesexamen med grundläggande behörgihet dvs med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt eng 6. Du kan också ha en gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program då kallas det högskoleförberedande examen. Godkända betyg i svenska 1, eng 5 och matte 1 ingår i kraven för en gymnasieexamen.

    Så gällande matten är det viktigt att du har godkända betyg i matte 1 samt matte 2a alt 2b eller 2c för att vara behörig till arbetsterapeutprogrammet.

    Hälsningar
    Melina, SYV