Emma
    Hej, jag är en tjej som går ett yrkesprogram på gymnasiet, alltså läser jag bara matte 1a.
    Om jag vill läsa på komvux sen för att få områdesbehörighet A9, kommer jag då behöva läsa matte 1b, 1c, 2a, 2b, 2c osv för att kunna läsa matte 4, eller hoppar man till 4 direkt? Eller kommer jag bara behöva läsa 1c, 2c, 3c och sen matte 4?
    För att få områdesbehörighet A9 behövs matematik 4, fysik 2, kemi 1.
    Kan du snälla förklara hur man går tillväga om man bara har läst matematik 1a (och svenska 2, 3, engelska 6?) och man vill efter gymnasiet ha områdesbehörighet A9 för att sedan komma in på högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går bra att läsa matematik 1a och sedan 2a (Eller 2b eller 2c) och sedan 3b ( eller 3c ) och sedan 4.

    inom fysik - fysik 1a och sedan fysik 2.

    inklusive kemi 1 är det studier på 650 poäng = heltidsstudier på komvux under 32,5 veckor.

    Studie- och yrkesvägledare