Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christian,
    när elev från en IB-skola söker till gymnasiet, "klassas", som regel, betygen som "utländska betyg" (även om eleven gick på en IB-skola i Sverige). Och utländska betyg brukar inte "omvandlas"; utan elever med utländska betyg söker i en särskild kvot... så brukar det vara.

    Mitt råd är att du hör med Gymnasieantagningskansliet i just den delen av Sverige, där eleven söker till gymnasiet.
    Det kan förekomma lite olika "lokala regler" i olika delar av Sverige. Antagning till gymnasiet sköts på kommunal nivå; varje kommun ansvarar för antagning av eleverna, som är folkbokförda i den aktuella kommunen. Därför kan olikheter förekomma. Och just därför är det bäst att med din fråga vända sig till Gymnasieantagningen i just den delen av Sverige, där eleven söker...
    Info om alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns på www.antagningskanslier.se

    Ex. om eleven är folkbokförd i Malmö - så är det gymnasieantagningen i Malmö >> som man vänder sig till.

    Vänligen
    L.

    Liselotte