Marianne

    Hej. Jag arbetar som behörig grundskollärare. Utbildning åk 1-7 med examen 1998. Jag är behörig att undervisa i förskoleklass enligt min lärarlegitimation. Funderar på att omskola mig till förskollärare inom förskolan (ej förskoleklass). Finns det någon förkortad utbildning för det eller måste man gå hela förskollärarutbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marianne,

    jag tror inte det finns ett färdigt upplägg utan att du måste ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning". Kontakta de utbildningsansvariga på förskollärarutbildningar och ställ en fråga om just Tillgodoräknande av tidigare utbildning; det som i så fall görs är att de utbildningsansvariga jämför vilka kurser du fick godkända betyg i inom ditt högskoleprogram och vilka kurser som idag ingår i förskollärarprogrammet och om några kurser är identiska eller "motsvarande" då får du beslut om att du ej ska behöva gå om samma kurser.
    Du fick din grundskolelärarexamen för ca 20 år sedan och på den tiden kanske kurserna bytt namn, men förhoppningsvis finns det några "motsvarande" kurser, så att du ej ska behöva gå hela förskollärarprogrammet från början till slut.
    Vänligen
    Julia