Antoni
    Hej,

    Jag undrar hur det går till om man efter sommaren ska börja gymnasiet och skulle vilka göra omval trots att omvalsperioden är slut?
    Funkar detta eller blir man tvungen att gå linjen som man blivit accepterad till under valperioden?

    Mvh
    • : Jag undrar även vad för slags mattekunskaper man väntas sig ha ifall man ska läsa IB Math SL, dvs räcker det med matte 1c som man läser på preparandaåret eller måste man läsa en utökad kursplan med matte 2c för att förstå innehållet i IB Math SL andra året av gymnasiet?
    • : Om du läser på pre-IB, får du veta allt du behöver på skolan. Lär dig annars så mycket matte som du kan med hjälp av en bra hemsida www.matteboken.se

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ang. "Omval efter omvalsperioden" så kan man få en annan plats där det finns lediga platser ... Ang. Matte på IB programmet så räcket det till pre-IB att man har godkänt betyg i matte grund dvs har godkänt betyg från vårterminen i åk9.

    Om du vill söka till andra året dvs första året på IB diploma, gör du provet på skolan. Kontakta IB skola för mer information.

    • : Detta förstår men jag undrar vad för slags förkunskaper inom matematik som krävs för att klara av IB provet om du möjligtvis har någon aning? Då jag endast kommer att läsa Matte 1C på preparandaåret och är inte säker om detta är tillräckligt och undrar därför om det är möjligt att läsa en utökad kursplan andra termin så att man får läsa Matte 2c också?
    • Anna : Vilket "preparandår" menar du? Är det Pre- IB eller Preparand på Introduktionsprogrammen (för obehöriga till gymnasiet)?
    • : Det är pre-IB och på den skola som jag valt så läser man endast Matte 2c om man läser pre-IB med inriktning naturvetenskap men jag sökte tyvärr till pre-IB med inriktning samhällskunskap och skillnaden mellan dessa fick jag reda på igår när det var för sent att göra ett omval, vilket är varför jag undrar ifall det finns möjlighet att antingen göra sent omval eller läsa en utökad kursplan med Matte 2c så att jag har med mig så mycket mattekunskaper som möjligt inför andra året på gymnasiet och första året av IB, då jag vill läsa Mathematics SL och vill ha tillräckliga förkunskaper!
    • Anna : Sådant byte av inriktning inom samma program, löser sig nästan garanterat. Nu är det viktigt att du kommer in på IB-programmet och vilka kurser som du ska läsa under Pre-IB löser sig säkert. Du pratar med din IB-skola så ändrar de på plats. Jag kan inte tänka mig ngt. annat. Vilken IB-skola söker du till? Läs annars matte på egen hand, en sida som vi rekommenderar är www.matteboken.se och när du har de faktiska mattekunskaperna, kan du alltid göra test & visa att du kan matte.
    • : Till rudbecksskolan i Örebro, men ska jag ta det min SYV på grundskolan eller prata med SYV på gymnasieskolan när jag väl börjar där och be om att få byta inriktning?
    • Anna : Det kan inte skada att prata med SYV på din grundskola. Om hen kan be Antagningskansliet ändra i din ansökan (vilket inte är omöjligt) - så är det nog bäst. Om inte det går, så tror jag inte det blir ngt stort problem att ändra när du kommer in på IB-skola.
    • Anna : Nu har vi fått svar från SYV på Rudbecksgymnasiet som råder dig att söka upp din grundskolesyv för att göra ett omval. Då är det som gäller. Gå prata med din syv (på din grundskola). Lycka till!
    Läs alla kommentarer