Ravin
    Så jag går IT-Estet/Design just nu och jag vill byta skola men jag undrar en sak. Jag gick på fordon förra året men nu vill jag byta skola igen. Jag vill byta till Mediagymnasiet som har linjen Estet och Spel. Om jag ska byta från IT-Estet/Design till Estet och Spel, är jag tvungen att gå om ett år som jag gjorde när jag bytte till IT-Estet/Design eller kommer jag fortfarande in som en tvåa. Jag går redan med elever som är två år yngre än vad jag är och jag vill inte att det ska bli ytligare ett år. Båda linjer är estet men jag är inte säker på att det är samma sak. Om det händer att jag måste gå om ett år så ska jag nog skita i att byta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ravin,

    vid alla byten, så tas det hänsyn tiII din "personliga situation", SYV och Rektor tittar på viIka kurser du redan har betyg i och om det finns möjlighet att ge dig en chans att nå upp till kraven för examensbevis utan att du ska behöva gå om.

    Rektor kan ta beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram och i så fall kan övriga kurser, utom de som är inom Gymnasiegemensamma ämnen, bytas ut mot andra kurser (i vilka du sedan innan har betyg i). Det är upp till rektor att fatta beslut om Individuellt anpassat program eller inte. Du som elev har inte rätt att kräva det, men du kan önska och föreslå det, givetvis. :)

    Se i http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    - programplanen för Estetiska programmet.

    Här ser du vilka kurser på Estetiska programmet som finns inom Gymnasiegemensamma ämnen och i de kurser måste man tvunget ha betyg för att uppnå kraven för Examensbevis från Estetiska programmet. Övriga kurser får, i fall Rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, bytas ut. Men om rektor känner att hen kan fatta ett sådant beslut och exakt hur schemat ser ut för dem på den utbildningen dit du vill hoppa in... och det kanske viktigaste fråga om det finns någon plats där - är det bara de utbildningsansvariga på just den utbildningen dit du vill komma, som kan svara på. :)