Jonathan
    Hejsan.
    Jag har några frågor angående omval i gymnasiet.

    Fråga nr1
    Hur bär jag mig åt när omvalsperioden börjar?

    Fråga nr2
    Vad ska jag göra när jag bestämt valen? Ska jag göra som sist att ge dessa papper till min rektor?

    Fråga nr3
    Min studievägledare heter Daniel men bara träffta honom en gång så kan inte ge honom något, vad ska jag göra, behöver få kontakt med honom.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    de praktiska detaljer kring gymnasieval funkar på olika sätt, beroende var i landet man söker.

    Vi tror att ditt antagningskansli är - gymnasieantagningen i Västerås>>; om det stämmer och det är ditt gymnasieantagningskansli, kontaktga dem, om det är så att du ej har möjlighet att kontakta din SYV på din grundskola.
    Annars så är det Rektor på din skola som är ansvarig. Om SYV på skolan inte går att nå, prata med din klasslärare/mentor eller med rektor.

    Exakt hur man gör omval under Omvalsperioden är olika på olika antagningssidor, beroende på vilken antagningskansli man tillhör. Det finns inget generellt svar att ge. Det kan vara så att du kan på din inloggning själv ändra dina val.
    På andra ställen är det endast SYV som på SYV-inloggning kan ändra, ej elever själva.
    Om du inte vet vad som gäller, se i första hand om det finns info att läsa på din HEMSIDA FÖR GYMNASIEANTAGNING. Om du inte hittar eller inte förstår info som finns på sidan för gymnasieantagningen, var god prata med SYV på din skola.
    Om det ej går att nå SYV-en på din skola, kontakta gymnasieantagningen i just din del av landet.
    Alla antagningskanslier i olika delar av Sverige hittar man på www.antagningskanslier.se - där finns det tel.nr och E-postadresser.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA