Lucas
    Går just nu i åk 1 på gymnasiet, men har bestämt att jag ska söka om till åk 1 på mina grundskolebetyg till annan skola och linje. Har redan gjort allt detta under det preliminära valet, men skulle vilja göra en liten ändring under den kommande omvalsperioden. Hur ska jag göra detta? Kommer min SYV på mitt nuvarande gymnasium kunna låsa upp min ansökan, eller måste jag kontakta antagningskansliet?

    Slutligen, kommer jag, som redan går på gymnasiet, ha samma chans som alla andra om jag ändrar min ansökan under omvalsperioden? Har redan ställt frågan om omvalsperioden ger samma chanser, men inte i kombination med omsökning till åk 1.

    Tacksam för svar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är exakt samma chanser du har att komma in på en gymnasial utb som de som läser åk9 nu. Du försämrar inte dina chanser genom att ändra under omvalsperioden.

    Lite svårt att veta om SYV på gymnasiet kan tillgång till antagningssystemet för det är olika i olika län.

    Gör på samma sätt som när du sökte under valperioden. Vem hjälpte dig att lägga in din ansökan? Samma person kan också ändra i den.

    • : Min SYV mailade antagningskansliet om att skicka inloggningsuppgifter till mig (som i nian). Sedan gjorde jag valet på Internet hemma, printade ut och gav till min SYV som sedan skickade iväg det (precis som nian alltså). Kommer jag kunna använda samma inloggningsuppgifter under omvalet? Eller måste mitt val på något sätt låsas upp? Eller loggar jag bara in, ändrar det, och ger det till min SYV igen? (Tack för hjälpen, den här sidan är fantastisk)
    • Anna : Det är olika i olika län. Man måste veta var du bor. Det finns många olika antagningskanslier som sköter gymnasieantagningen med hjälp av OLIKA SYSTEM, t.ex i Västra Götaland används det Indra2; i många andra Dexter men inte i alla delar av Sverige. I vissa system kan eleven själv på sin inloggning göra ändringar i sin ansökan under omvalsperioden. I andra system är det bara SYV på sin inloggning som kan göra ändringar under omvalsperioden. Personal på antagningskanslier kan alltid göra ändringar på sina inloggningar men det är inte alltid de är villiga att göra det pga de vill försäkra sig om att föräldrarna/vårdnadshavare stödjer elevens val (icke-myndiga elever, yngre än 18 år) måste visa upp att deras vårdnadshavare samtycker. Jag ska skriva ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du hittar uppgifter till alla antagningskanslier på www.antagningskanslier.se. Se på antagningssidan om info finns ang. om elever själva kan göra ändringar i sin gymnasieansökan på sin inloggning under omvalsperioden.

    Om info om det saknas (eller du hittar inte) - kan du välja på

    1. vänta tills första dagen i omvalsperioden och testa göra en ändring på din inloggning - det kanske går bra att ändra och då är det "problemet löst"

    2. om du inte kan göra ändring, kontaktar du antagningskansliet och frågar hur du kan göra ändring eller rättare sagt vem som ska göra ändring åt dig - de på antagningskansliet eller SYV på skolan.

    3. min gissning är att SYV på din gamla grundskola (eller vilken annan SYV som helst som jobbar på en grundskola inom samma "område" som använder samma antagningssystem, t.ex i samma kommun och ibland även i grannkommunerna) kan göra ändring, men SYV på gymnasiet troligtvis saknar behörighet/inloggning (pga hen icke-behöver den då hen tar hand om elever som redan läser på gymnasiet).

    Hoppas info om vem kan göra ändring under omvalsperioden står på antagningssidan. Om inte och du inte vill vänta till första dagen i omvalsperioden, kontakta antagningskansliet och fråga. Alla kontaktuppgifter hittar du på www.antagningskanslier.se och om du inte vet när omval börjar i din del av landet, så finns det uppgift om det på den här sidan på GymnasieGuiden.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    • : Ok, tack! Om det går att ändra själv, ska jag då bara göra det, skriva ut och ge till min nuvarande SYV då, så hon kan skicka in den precis som i preliminärvalet? Ska definitivt kontakta antagningskansliet här i Stockholms län, om någon vet hur det går till så är det väl de.
    • Anna : Visst! Du har helt rätt! gör så. Sen borde du alltid kunna på din inloggning SE HUR ANSÖKAN SER UT - om du själv gjort ändring eller om SYV eller personal på antagningskansliet gjorde en ändring, men du borde på din inloggning se hur ansökan ser ut. Det är viktigt att ansökan är rätt sista dagen i omvalsperioden, för att sedan så "låser" antagningskansliet systemet och det går ej längre att ändra. Skulle det hända att du bara MÅSTE-MÅSTE ändra efter sista dag i ansökn.perioden, ställs du då sist i kön ... för man ska inte ändra efter sista dagen i omvalsperioden. Lycka till!