Malin
    Hej, jag läser för tillfället Naturvetenskapligt basår på folkhögskola, men jag kommer dessvärre inte kunna gå det andra året och planerar på att läsa de resterande kurserna på komvux. Så jag kommer slutligen ha ett behörighetsintyg från folkhögskolan och ett betyg från komvux.. min fråga är nu, hur kan jag gå tillväga för att översätta mina (något komplicerade) betyg till engelska? Kan jag på något sätt få ett officiellt sammanställt intyg på att jag har behörighet till att läsa på universitet? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    var god se information på Universitets- och Högskolerådets hemsida.

    För övrigt - så undrar jag om folkhögskola kommer verkligen ge dig Omdöme efter bara en termin (det brukar de inte göra). Så vitt jag vet, kan man få folkhögskoleomdöme efter - som lägst/kortast tid - ett läsår.
    Vidare kan man inte "sammanföra" omdöme från en folkhögskola och betyg från gymnasiet eller från komvux; det är 2 olika system. Omdömen och betygen går inte att "blanda".

    Om man har betygen från gymnasiet och/eller från komvux och SEDAN läser på en folkhögskola, tar lärare på folkhögskolan ofta "hänsyn" till de tidigare betygen (informellt) och kan på så sätt "inkludera" dem in i folkhögskolans Omdöme. Men tvärtom kan man inte göra... alltså med omdöme från en folkhögskola, kan man inte - på det omdöme - få några betyg (varken sig på gymnasiet eller på komvux).

    Det är möjligt att jag inte riktigt har förstått vad du menar... Du får gärna ta kontakt med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du får också gärna prata med studievägledare på din folkhögskola och även vända dig till personal på den skolan utomlands, som du i framtiden vill söka till.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA