rebecca
    Hej, jag har läst en YH utbildning inom internationell marknadsföring (400yh poäng). Jag är lite intresserad av att komplettera denna utbildning, helst för att kunna få någon form av högskoleexamen/kandidatexamen (eller liknande), är dock väldigt osäker allt detta hänger ihop, och ifall det ens är möjligt att göra detta, och hur skulle man i såfall gå tillväga?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,

    Yrkeshögskola och Högskola/Universitet är två Olika skolformer. Man kan tyvärr inte "översätta" yrkeshögskolepoäng till högskolepoäng.

    Du får givetvis söka till högskola/universietet. Du söker i så fall på dina gymnasiala betyg. Om du blir Antagen kan du söka upp studievägledare på din högskoleutbildning och diskutera om du ev. skulle kunna hoppa över någon kurs inom din högskoleutb. pga du redan har "motsvarande kunskaper" som du skaffade genom dina tidigare utbildningar, bl a genom en yh-utbildning. Det kallas att ansöka om "tillgodoräknande". Vad svaret blir kan man inte veta på förhand. Högskolor/universitet brukar inte vilja göra förhandsbedömningar, kanske i mångt och mycket för att personen som får förhandsbedömning kanske sedan inte kommer in på utbildningen... och då har de "arbetat" med bedömninen i onödan. Varje högskola/universitet kan göra sin egen bedömning. Man kan få olika bedömningar av olika lärosäten, för att det är just en "bedömning", inte någon regel. Det finns alltså inte något allmänt sätt att översätta yh-poäng till högskolekurser eller högskolepoäng.

    Om den högskoleutbildning som du söker till, beslutar om att öppna någon form av Alternativt urval >>>, kan det faktum att du har examen från en yrkeshögskoleutbildning vara ett stort Plus. Men annars så finns det inte några Formella fördelar när du söker till högskola; för att du söker på dina Gymnasiala betyg.

    Bästa hälsningar

    ANNA