elev

    Hej! Jag går på Sam-beteende och har nämligen funderat på att gå optikerprogrammet men undrar om man behöver höga antagninspoäng eller om självaste utbildningen är svår? Hur ser matten till exempel ut?

    • Milla : Om utbildningen är ”svår” eller inte beror på dina förkunskaper och var dina starka sidor ligger- det som är svårt för en person är lätt för en annan.
    • :

      Hej! Bästa vore om du kontaktar SYV för de aktuella programmet på det universitet du ska söka till - de vet nog mer detaljer om vad för matte som förekommer. Antagningspoäng varierar från år till år, men verkar ligga i snitt mellan 15-17 i betyg och 0.6-0.8 i högskoleprov. Du kan hitta antagningsstatistik själv på statistik.uhr.se

      MVH,

      Brendan

    • Mikael : Antagningsstatistik till svenska högskoleutbildningar finns även på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam sida. tack Brendan för din kommentar.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går att titta på de tidigare antagningsgränser men hur höga betyg som i framtiden kommer ge plats på utbildningar vet man inte pga de uppstår i konkurrensen och blir känt i efterhand.

    Studie- och yrkesvägledare