Belle

    ABC

    • Mikael : Har du pratat med kurator på din skola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Belle,

    jag tycker Mikaels förslag om att du bokar tid hos kurator på din skola är bra! Kurator har sekretess och kommer inte att föra det vidare, det du säger i kurators rummet.
    Att vara orolig för att inte få nya vänner på gymnasiet är det många (nästan alla) elever som känner. Tänk på att de andra som ska börja i samma klass på gymnasiet som du också kommer att göra - är lika oroliga de för att inte få nya vänner!
    För att få en god vän ska man själv VARA EN GOD VÄN, säger ordvitsen... och jag tycker det ligger mycket i det.

    Att gå vidare till "nya äventyr", kasta sig i det okända, hör till processen att växa upp och bli vuxen. Om bara 3 år efter gymnasiet ska du ut i en "stor vid värld" och då kan du inte hålla dig till de vänner du har och välja utbildning, yrke och arbetsplats pga någon du känner ska vara där. Det kommer inte att funka så bra... då ger du bort val för vad du ska göra - till någon annan....

    Att träffa de vänner du nu har, om de ska gå på andra skolor eller på andra program på samma skola - kan du göra utanför skolan. har ni gemensamma intressen och vill umgås med varanda - finns alla möjligheter att träffas utanför skolan.
    På skolan tror vi och hoppas att du får nya vänner.
    Annars så är det bra att träna på att klara sig på egen hand, utan att kompisarna är ständigt närvarande. "Ensam är stark" finns det ett uttryck. Och ett annat - "Själv är bäste dräng". Det betyder att man kan klara sig bra även om man är ensam och kanske t o m bättre än i grupp... detta för att inom gruppen måste man rätt ofta "foga sig" och göra det som gruppen vill, även om det går emot ens egna önskemål och övertygelser.

    Jag tycker du vinner mycket på att diskutera detta med personal på din skola, i första hand med kurator, och med dina föräldrar och andra vuxna du har omkring dig. Du kan gott också prata om det med dina kompisar, tycker jag. jag tror du kommer att upptäcka att många känner samma oro som du känner. Ni kan stötta varandra i detta och peppa varandra!
    Bästa hälsningar och lycka till!

    L.

    Liselotte