Alexander

    Hej! Jag läser (matematik 3, kemi 1, fysik 1 och spanska 1) på komvux på över heltid (510 poäng). Det var ett jättesvårt val från början att ta alla de här kurserna samtidigt med väldigt intensiv takt, och jag knappat klarade de första proven i kemin och fysiken. Nu med karantänen känns det ännu svårare med bara distans undervisningen utan att träffa läraren och inte vara på studiehallena heller. Jag känner mig väldigt tryckt och riskerar inte klara fysik och kemi (mest fysik som jag är orolig på). Jag jobbar inte och tar heltids bidrag från csn men funderar nu på att hoppa av (fysik och kanske kemi) fast vet inte konsekvenserna. Är det bättre att fortsätta med risken på att få F eller att hoppa av redan nu? Hur blir det för min studiefinansiering i framtiden om jag får F i två kurser, alltså 250 poäng? Kommer jag att bli banned att ta bidrag nästa termin?

    • Tim :

      CSN har blivit hårdare på senare år; de gör extremt få undantag; många avslag på studiemedel! Nu, i corona-tiden kanske det blir lite generösare bedömningar, får vi hoppas.

      Men annars är meningen att man studerar Rätt ämnen i rätt skolform och i rätt (för just den studerande) takt; tar man sig "vatten över huvudet" ska man inte fortsätta "slösa tid" på studierna som ändå ej ska leda till ett jobb (samhället ska inte behöva bekosta studierna som ej kommer leda till anställning - så är det i alla fall "tänkt"). Många glömmer att studieplats kostar mycket pengar (lön till lärarna och administration kring utbildningen + att hen som läser jobbar ju inte och bidrar inte till samhällets "bästa", kan man ju också säga...). Det finns inte, samhälls-ekonomiskt sett, resurser att ge folk möjlighet att läsa "allt möjligt" under många år. Klarar man inte av att läsa, då läser man fel ämnen eller på fel sätt och då ska en ändring "in": antingen ska man satsa på andra studier eller söka jobb på de meriter man redan har. Givetvis kan det tillfälligt bli "något" som sjukdom eller har hänt ngt hemskt, men då ska man kunna påvisa det med läkarintyget (eller utlåtande från en psykolog).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, en tuff situation. ...
    De "vanliga" CSN reglerna att du, för CSN, läser endast på heltid (alltså studierna utöver heltid bedriver du "på din fritid" - CSN betalar inte mer än 100% av studiemedel). Heltid är 20 gymnasiepoäng per vecka. Om du tar studiemedel (även om det är endast Bidragsdel du tar) i 20 veckor, bör du klara av på de 20v. få godkända betyg i 400p.kurser. Det borde "gå bra" att inkomma med 300p.godkända betyg och ha 100p. F - för fortsatt studiemedel (i alla fall vad jag vet av de några fall som jag känner till sedan innan - att de med 100p.F fick ändå studiemedel i fortsättningen... men egentligen är det CSN´s beslut, inte ngt vi kan ge ngn garanti på här på FRåGA SYV.
    ang. situationen nu  - när undervisning gick över till distans: förhoppningsvis blir CSN mer generösa; om alla dina kurser ej gick på distans från början (innnan Covid-19, alltså) då är det inte ngt som du "har skrivit in dig på..." utan blev tvungen att läsa på distans fast du kanske inte alls vill det... så, förhoppningsvis blir det fler positiva beslut från CSN´s sida - men det är inget vi på FRåGA SYV kan lova.
    Du får gärna läsa info på CSN´s hemsida och kontakta CSN och fråga om just ditt fall.

    Allmänt gäller
    Vi avråder från att läsa på mer än heltid. Vi ger också råd att i fall man kan klara sig utan studiemedel och samtidigt är lite osäker på om man kommer klara av alla de studierna som man påbörjar - att avstå från att söka studiemedel (detta pga om man senare i livet kommer verkligen Behöva studiemedel, så kan man få avslag från CSN och detta pga olika anledningar: även om man klarar av alla sina studier när man fick studiemedel, men kanske har förbrukat alla sina "studiemedelsveckorna" då får man inte mer studiemedel;
    lånar man från CSN och ligger efter med återbetalningen, får man inte studiemedel i fortsättningen heller...

    Nu är det för sent för dig att inte påbörja läsa på mer än heltid. Frågan är vad du kan göra nu?

    ang.poäng du läser nu...
    Du nämner matematik 3, kemi 1, fysik 1 och spanska 1 - jag antar att det är Fysik1a som är en 150p.kurs;
    de övriga 3 kurserna är på 100p. På så sätt blir det 450 poäng (du skriver 510p. - men jag förstår inte vad den siffran kommer ifrån? :).

    Fysik1a "består" av 2 mindre kurser: fysik1b1 och fysik 1b2.
    Fysik 1b1 är på 100poäng och fysik 1b2 - på 50p.
    Kan du kanske få godkänt betyg i fysik 1b1? Alltså i 2/3 delar av kursen fysik1a? Om du kan få godkänt betyg i fysik1b1, kan du senare läsa fysik1b2 (en 50poängs-kurs).

    ***
    Hoppa av kurserna eller fortsätta kämpa?
    _ Vad har du för alternativ om du hoppar av helt? kan du få jobb nu, inom kort?
    - om du hoppar av en eller 2 kurser men fortsätter med de resterande, kan du sluta ta studiemedel? eller göra frivillig återbetalning av de pengarna du får från CSN från t.ex den här veckan?
    Alltså, kan du klara dig utan de pengarna som du får från CSN? Om inte - då är det inget alternativ att avstå från studiemedel, utan du kan i så fall "reducera dina studier" till endast heltid (t.ex genom att byta från fysik1a till fysik1b1) och forsätta kämpa vidare och "ta det som det kommer", sen. Försök att spara så mycket som möjligt för att, vid behov, kunna göra en frivillig återbetalning till CSN (för att kunna ta ut studiemedel i fortsättningen).

    Ang. Fortsätta läsa nästa termin
    Vad planerar du läsa nästa termin? om det är fysik2, kemi2 och matte 4 på komvux - då måste du ha godkända betyg i underliggande/lägre kurser, annars tar inte komvux in dig på de "högre" kurserna i samma ämnen.

    • : Hej, 520 poäng är summan av kursens poäng + orientering poäng.
    • : Hej, tack för svaret. 520 poäng är summan av kursens poäng + orientering poäng. Så för fysik är det 150+20. Matematik 3 100+20. Kemi 100+20. Spanska på distan ligger bara på 100. Så allt sammanlagt blir 510 :). Ska tänka mig dela upp fysiken så kanske det fungerar då.
    • Mikael : Samråd med SYV på komvux; fråga också CSN. FRåGA SYV kan inte ta ansvar för studieekonomi (CSN´s beslut). Huvudtanken är att man ska klara av få godkända betyg i de kurser man läser, men så funkar det inte alltid så ... tyvärr. Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer. Studier på högre nivå än grundskola är i Sverige inte obligatoriska. På så sätt kan det bli så: sök jobb på de meriter du redan idag har, som svar från AF, CSN och "Soc"., alltså att samhälle ska inte bekosta studierna där personen misslyckas, utan den personen ska då söka jobb. Antingen så är studierna inom fel kunskapsområde, eller så Just nu går det inte att läsa (av ngn anledning)... kan finnas många orsaker. Det ges tyvärr inte många chanser att läsa efter det att man klarade av gymnasiet; då har man redan läst 3 år mer än det som är Obligatoriskt (som endast grundskola är).
    • Anna : Nu har jag "forskat" lite i frågan om "orienterings-poäng": det verkar som att CSN godkänner dem för studiemedel som "vanliga poäng" och om du då sammanlagt läser 510p. på 20 veckor, så har du "råd" att hoppa av en 100p.kurs - då läser du 410p. på 20veckor och det är lite mer än heltid (heltid skulle vara 400p. på 20veckor). Så, du skulle nu kunna hoppa av Spanska 1 och lägga all krut på de resterande kurserna t.ex. ... Om du ändrar från Fysik1a till fysik1b1, så vet jag inte hur det blir med de där 20 orienteringspoäng som du fick för fysik1a...? Det är ovanligt med orienteringspoängen på gymnasienivå. Att CSN godkänner dem som studiemedelsberättigade är ju - för dig - jättebra!
    Läs alla kommentarer