Lotta
    Hej, jag ska förmodligen börja NA (naturvetenskapsprogrammet) i höst och är väldigt nervös om jag ska klara det för får ofta panik när det blir för mycket. Har ju hört att det är väldigt mycket plugg på programmet men jag känner att det inte finns någon annan linje som passar mig då det är naturämnena och matte som jag gillar mest, har bara C i dessa ämnen men har också hänt saker som jag tror kan ha påverkat mitt betyg, så jag undrar vad som krävs för att klara NA?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    på NA, naturvet.programmet läser man matematiken svåraste spår (c) och läser det i snabb takt. Man läser också fysik, kemi & biologi.
    Om du känner att det inte finns ngt. annat program för dig på gymnasiet, då är NA rätt val för dig i så fall. Om du gör ditt bästa, gör du allt du kan och även om det skulle gå "mindre bra", då har du i alla fall försökt.

    Bra att veta är kanske att du kan t om det året du du fyller 19 år, kan söka om till år 1, på nytt. Senare kan man komplettera på komvux eller läsa in gymnasiekompetens på en Allmän kurs på en folkhögskola.

    Ta ännu en titt på de olika gymnasieprogrammen, Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram och om du fortfarande tycker att det inte finns ngt. annat program för dig, då vet du att du har sökt rätt, för dig, program.

    Oavsett vilket program du kommer att läsa på gymnasiet, kan du till din hjälp ta - Gymnasieguidens bästa Tips om Studieteknik!