Zakarya
    Hej
    Jag har blivit premilinärt antagen på mitt första handval, Polhem samhälle och kom in med 237,5 och medans lägsta var 232,5. Jag är rädd att inför det slutliga valet kommer det höjas mer an vad jag kommer få i merit då.

    Det stod också att det var 248 antagna av 248 som sökte ditt. Kan jag bli reserv om det höjs mer än vad jag kommer få ungefär 10 i merit tror jag?

    • Julia : alla behöriga ställs i RESERV, om de inte kommer in; men sedan vet man ju inte om man kommer in från reserv.
    • : Under årskurs 9 brukar de flesta elever höja sina betygspong med ca 5-10 poäng från prelim.antagning till slutgiltig/definitiv antagning, men det är givetvis lite olika från en elev till en annan elev. gör ditt bästa och lycka till! F. ;)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi rekommenderar att både försöka höja sina betyg under våren, så mycket man kan.
    Och att även se till att fler alternativ (i andra hand; i tredje hand; i fjärde hand... ) finns i din gymnasieansökan. Du kan lägga in dem under Omvalsperioden (om du inte redan i din ansökan har flera alternativ).
    Det kan tyvärr inte garanteras att alla komma in på sina förstahandsval. Gymnasieskolorna försöker utöka antal utbildningsplatser. Du som elev/sökande till gymnasiet kan inte göra mer än att försöka höja dina betyg och söka till många olika gymnasieskolor.
    Bra att vara mentalt förberedd i att kanske läsa på en annan skola än den som man har sökt till i första hand. Och det visar sig många ggr bli bra - att man trivs på den skolan som man kom in på, även om det inte var förstahandsvalet.

    Vänligen och lycka till med ditt gymnasieval!
    Julia