Linnea
    Hej! Jag började gymnasiet den 15/8 alltså för snart två veckor sedan. Jag är väldigt osäker på mitt skolval. Jag valde den skola som kändes bäst just då men nu känner jag att jag har förändrats lite och sedan är inte min klass jättebra. Alla är snälla och så men många kände varandra sedan tidigare och det har skett mycket grupperingar i klassen redan. Jag har inte riktigt hittat någon/några som jag verkligen vill vara med alla dessa tre år. Jag hänger med en grupp nu för att jag typ måste, de är snälla osv men det känns inte helt 100. Folket i allmänhet på skolan känns lite ytliga. Jag längtar lite till mitt andraval ibland. En helt annan skola med ett mer mysigt vind och kanske inte samma längtan om status som jag känner att en del har här. Jag tycker om lärarna på min skola nu men känns lite som jag kanske skulle trivas bättre i den andra skolan. Mitt problem är att mina föräldrar tkr det är ok att jag byter om jag fortsätter må som jag gör just nu (gråter typ varje dag när jag kommer hem för det är inte som jag ville) men mina föräldrar tycker jag ska vänta iallafall 2-3 veckor innan jag byter för mycket kan förändras men det känns som en väääldigt lång tid för mig. Hoppas ni orkar läsa allt och tack i förväg för svar. Kram en tjej som är osäker på sitt val.
    • : Jag är i exakt samma situation som du är. Jag älskar lärarna, eleverna är ganska snälla men klassen var redan uppdelat i grupper sen första dagen. Det fanns 3 stora grupper och några små grupper här o där. Jag hänger nu med en person men jag vet faktiskt inte om jag vill fortsätta gå i den här skolan . Personen jag hänger med o jag är helt olika människor. Jag gillar ingenting av det min "nuvarande kompis gillar". En tips är att stå på reservlistan, alltså på den skola du vill börja i för att det dröjer innan du blir erbjuden en ledig plats. När det finns en ledig plats så ringer de o frågar dig om du vill börja hos och då kan du tacka nej/ ja. Det var det som händer med mig, men fråga om du kan prova på en dag för att det kan vara ännu värre där.
    • : Ok hur är det för dig nu? Har du testat på DN annan skola och tyckt om det och bytt eller hur har du det nu?
    • : Jag stod som reserv på 3 skolor 19/8, o alla började ringa mig under den här veckan. Jag gick o testade en skola igår o det jag kan säga är att tur att jag inte accepterade det på en gång. Det var ännu värre där, lärarna verkade va roliga men skolan var skämt, de började för 2 veckor sen men de leker fortfarande.. Eleverna var uppdelade , allstå alla var bästisar. Det känndes som att de hade gått där i typ 1/2 år. Klassen var också för stökigt. Jag gillade inte hur skolan planerade saker o så vidare. Den andra skolan lät mig inte prova på en dag, tvingade mig att svara ja eller nej vilket jag inte ville göra. Mitt första val har nu låtit mig prova på dag imorgon men jag vet inte om jag vill byta, det är en skola som jag hörde om under sommar, efter gymnasievalet och jag hade tänkt på att börja där under hela sommaren.
    • : Ok bra det där med prövodagar. Har inte bestämt mig för att byta än mem vill kanske testa så jag vet hur det är på en annan skola och ifall jag trivs där bättre. Tavk för att du också svarade och delade med dig din erfarenhet. Du får gärna skriva imorgon hur det kändes:)
    • : Lycka till, vara inte stressad/ ledsen, försök bara att ha kul. Hoppas allt löser sig för oss båda. Jag ska försöka skriva imorn.
    • Julia : Fråga syv kommer att hålla tummarna för er båda, Kiru och Linnea! LYCKA TILL! återkom gärna och berätta hur det går.
    • : Jag gick på prova på dag, alltså jag var med där på 2 lektioner som elev. Det känns samma som min nuvarande skola, alla har blivit vänner men jag upptäckte en grupp som jag skulle vilja gå med i om jag börjar i den skolan. Men kan riktigt inte bestämma. Jag har till imorgon att bestämma, är helt stressad. Jag vet inte vad jag ska göra.
    • Milla : jättesvårt att ge råd i den situationen. Kan du gå på ännu en prova-på dag på den "nya" skolan?
    • :

      Någon det är du mig du pratar med så tror jag inte att jag får gå ditt en gång till,de vill gå vidare i listan så snabbt som möjligt. Det är helt stressigt, tror att jag kommer att stanna här för jag har varit i mer 1 vecka. Vet riktigt inte om jag håller på att göra rätta valet

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    tråkigt att du gråter pga du tycker du valde fel skola.
    Min fråga till dig är: är du säker att du kan byta? Alltså, finns det ledig plats på den andra skolan?
    Det kanske du bör ta reda på - innan du kan, över huvudet taget, planera för att byta. Det är ju tyvärr inte så att man (även om eleven har högsta möjliga betyg) - bara komma in på vilken skola hen vill när hen vill det.
    Om ledig plats finns på den andra skolan, be att få gå där på prov ( i alla fall en hel skoldag ) - det borde de kunna låta dig göra.
    Så, det är 2 steg innan det blir aktuellt att byta - Ta reda på om ledig plats finns på den andra skolan; och be om att få Provgå där.
    Sedan kan du återkomma och berätta hur det går och hur det känns just då...
    vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Okej tack men tycker du inte jag ska testa lite längre på skolan jag går nu innan jag ens kollar om det finns plats? För jag tycker ju om lärarna osv men det är mest kompisar o eleverna på skolan som jag tycker mindre om. Men tack för svar!!
    • Julia : Du bör göra som det känns bäst för dig. Prata med kurator på din skola, är mitt råd. Du kan också prata med din klasslärre/mentor och med andra lärare. Lycka till!