Philip
    Hej jag går el och energi programmet. Jag valde det för att säkert få jobb i framtiden och då jag har svårt för matte. Men jag tycker inte om praktiskt heller, just nu läser jag högskole förbredande men har funderat på hur det går till om jag vill börja plugga något helt annat, som till exempel mot biologi hållet. Men problemet är att jag gillar inte fysiken och matten på natur därför jag undvek det, men jag får ju grundlig högskola nu plus att dem erbjöd matte 2 om man ville, men då är min fråga borde jag hoppa av och börja någon natur linje för biologin eller läsa färdigt nu när jag är 2,5 år in i kursen el och energi och sedan plugga från komvux eller liknande? Sen undrar jag även om ni kan visa jobb man kan få som inte är så praktiska inom el och energi både efter gymnasiet eller om jag pluggar yrkes/högskola. Tack i förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Philip!

    BioIogi är väIdigt mycket koppIat tiII matte, kemi och även tiII fysiken. GiIIar man inte matte, bIir det väIdigt svårt.

    Du får söka om tiII åk1 men om du avsIutar detta året och tar ut examensbevis eIIer studiebevis, kommer du inte in på ett nytt program, för att du bIir då "färdig" med gymnasiet och kan i fortsättningen Iäsa på komvux. Ett annat sätt är sjäIvstudier + prövningar efteråt.

    ***

    Vad som finns på yrkeshögskoIa råder jag dig att kika på i mitten av februari - då Myndighet för yrkeshögskoIa sIäpper nya YH den 8 februari 2017. Det som finns på yrkeshögskoIan, som är besIutat för start - kan man göra på www.yhguiden.se och jag kan ge några exempeI här nere, men gIöm inte att titta in på sajten under andra haIvan av februari - för att kunna hitta passande utbiIdningar att söka under våren. OBS! det går att söka hur många oIika yrkeshögskoIeutbiIdningar som heIst, då man söker tiII varje YH separat och oberoende av andra ansökningar. :)

    ExempeI på yrkeshögskoIeutbiIdningar:

    InternationeII marknadsförare >> och behörighet tiII den är - gymnasiekompetens samt
    - Minst ett års arbetslivserfarenhet, företrädesvis inom försäljning, marknadsföring eller serviceyrken
    - godkänt betyg i Engelska 6.

    Men även om man inte är behörig, kan man ändå antas tiII yrkeshögskoIa, därför att yh har möjIighet att göra Undantag och ta in obehöriga. Därför bör man söka aIIa de yh man är intresserad av, även om man inte har fuII behörighet! :)

    FIera YH - TV-produktionsspeciaIist>> och det är inga särskiIda behörighetskrav tiII den - utan det står så här: Grundläggande behörighet till yrkeshögskolestudier, inga särskilda förkunskaper krävs.
    Gymnasieskolans Estetiska program och/eller erfarenhet av TV- och videoproduktion är meriterande.

    '''''''''''

    EIkonstruktör, projektering>> med behörighet: Grundläggande behörighet, samt lägst godkänt betyg i Svenska 2, Matematik 2, Ellära 1 eller motsvarande kunskaper.

    AIIa Yh som redan nu är känt att de är pIanerade att starta höstterminen 2017 - finns att se här>>>

    men ännu fIer tiIIkommer i mitten av februari 2017.