Vägledare SYV

    Hej Benjamin,

    du kan börja med att göra självskattning - på www.matteboken.se finns alla svenska grundskole- och gymnasiala kurser upplagda. Du kan t.ex börja titta på matematik 1 (godkänt betyg i den kursen krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier); men för att söka utbildning Lärare i matematik - krävs det godkänt betyg i Matematik 4.

    Din självskattning kommer dock inte gälla som ett dokument som bekräftar dina mattekunskaper, men du får själv en uppfattning på vilken "svensk" nivå dina mattekunskaper ligger.
    För att få betyg: du kan be att på Komvux (vuxenutbildning i den kommunen där du är folkbokförd) göra nivåbedömningstest i matte och du kan i så fall få komma in på någon mattekurs (t.ex om dina kunskaper på nivåbedömningstestet blir bedömda motsvara matte 3, kan du bli antagen till Matte 4, läsa den kursen och få betyg i slutet av den - varje gymnasial mattekurs kan man på komvux läsa på heltid på 5 veckor).

    Ännu ett sätt att "få betyg" är att skicka sina utländska betyg till UHR*** för bedömning och få utlåtande om vad de är värda i svenska mått mätt (dock kan det ta ganska lång tid att få den bedömningen).

    *** Förkortning UHR står för
    Så, om du skickar dina betyg till bedömning/värdering kan du under tiden göra det som jag föreslår ovan.
    Hänvisning: uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Vänligen
    SYV