Olivia
    Hej, jag går samhälle-beteende 3:e året.

    Jag har under läsåret varit borta en hel del på grund av personliga anledningar.
    Detta har resulterat i att jag fått ett - i matte 2(läser matte 3 nu) och ett F i naturkunskap 2(tilläggskurs).
    Jag har även ett F i religion 1.

    Min fråga är alltså vilka möjligheter som finns för mig att läsa upp dessa betyg innan studenten om ett halvår. (Vet att det finns 2 prövotillfällen) Alternativt efter gymansiet och vad det innebär.

    Samt om dessa kurser är nödvändiga för en examen? Tänker att naturkunskap kanske inte är nödvändigt då det är en tilläggskurs? Sen om jag får godkänt i matte 3 så om det räcker eller om jag även måste vara godkänd i matte 2? (Samma fråga gäller religion 1, läser religion 2 nu och kommer få godkänt i den).

    Och utifrån hur det ser ut nu, med F i matte 2 och religion 1. Samt ett streck i naturkusnkap 2, om jag kan ta studenten ändå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Olivia,

    om du med att "ta studenten" menar delta i festen, så svar Ja, alla får delta i festen som vill det och som gick på gymnasiet i 3 år, oavsett vilka betyg de fick. Kika gärna på https://www.framtid.se/reportage/studenten

    Jag beklagar att det har hänt saker som gjorde att du inte kunde delta i alla lektioner och har missat få godkända betyg.
    Dock är det så att du behöver, för att kunna få EXAMENSBEVIS, uppfylla vissa villkor /och det gäller alla som vill ta ut examensbevis/ - det kan dock ges dig Längre tid /pga det har hänt saker... / - Rektor kan ansöka om förlängd studietid och du behöver inte ta studenten nu, till sommaren utan du kan kanske läsa på din skola under nästa läsår också och ta studenten nästa år. fundera på det... eller snarare fråga rektor om hen kan ansöka om förlängd studietid... det är en Förmån, inte alla får göra så. Fördelen med det är att du får under nästa år i lugn och ro läsa på gymnasiet, du kommer att ha rättigheter som en gymnasieelev: busskort och gratis lunch... som man inte får på komvux. På komvux kan man inte heller få garanti på att kunna läsa de kurser man vill och behöver.
    Om du t.ex har högt betyg i Idrott och hälsa 1 är det synd att "förlora" det betyget - den får ej ingå i Examensbevis från komvux.

    Ang. om du ska eller inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis, så kan inte jag svara på den frågan, utan att ha sett din Individuella studieplan. Även GA, gymnasiearbete, är avgörande. Utan godkänt betyg i GA får man ej examensbevis, även om man har A betyg i alla andra kurser. Det är alltså, många "små men viktiga detaljer" som t.ex att GA måste man ha godkänt betyg i; att det sammanlagt måste finnas minst 2500 betygsatta poäng... ex. "streck" i Nk2 - om den kursen ingick i dina "vanliga, ej utökade" 2500 p., då kommer du utan betyg i den kursen ej uppnå kraven för examensbevis. Med F i den kursen kan du fortfarande uppnå kraven för examensbevis. Men under alla förutsättningar måste du få godkända betyg i GA, i alla kurser i Svenska, 1, 2 och 3 och i Engelska 5 och 6. - detta bland annat... det är svårt att "rabbla upp" precis alla detaljer... visst kan jag göra det, men det kanske inte är så stor mening med det - då du ännu inte vet om du t.ex får godkänt betyg i GA.

    Om du får ut ditt Examensbevis då "låser du" in dina kurser i den. Du ska då senare blir tvungen att få högre betyg i Exakt samma kurser, inte i andra kurser, för att kunna få upp ditt jämförelsetal.
    På så sätt är det kanske ändå bättre att sluta gymnasiet med endast studiebevis; för att i så  fall finns möjlighet att på komvux läsa delvis andra kurser och få Examensbevis från komvux med högre meritvärde.
    Det är med meritvärdet som du kommer att konkurrera om platsen på högskoleutb.