Karolina
    Nu är det så att jag missat simprovet i 9:an pga förkylning. De som var frånvarande den dagen fick en annan chans på sig att göra det, men jag kom inte för min hud är känslig mot klor och tål inte det. Jag kommer be läkare om intyg som bevis till att jag inte kan göra simprovet. Nu var det dags att uppdatera ämnesmatriserna inför utvecklingssamtalen och i idrott stod det att jag hade otillräckliga kunskaper pga simprovet som inte var gjort. Men man får väl inte betygsätta något som inte blivit utfört än?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina!

    Jättetråkigt att din hud är känslig mot klor och tål inte det och du får pga det problem med idrotts-betyget.

    Du får gärna läsa på den här sidan om vad som gäller för betygssättningen inom Idrott (just i samband med simning).

    Jag undrar om du har vid något tidigare tillfälle gjort simprovet - och i så fall om du påvisade att du kan simma 200 meter? I så fall skulle du kunna be att ta hänsyn till det. Att du förut kunde simma 200 meder (och det finns bevis på det) då är det rimligtvis så att du fortfarande kan det. Man brukar inte glömma hur man simmar. :)

    Om du vid tidigare tillfällen inte gjorde simprovet och kunde visa att du kan simma minst 200 m., blir det svårare.

    På något sätt behöver din idrottslärare få "bevis" på att du kan simma 200 meter. Det är bra om du får fram ett Läkarintyg.

    Jag samråder med kollegorna och återkommer!

    Hörs!

    Julia Syv

    Skollagen, 10 kapitlet, 21 § innehåller Särskilda bestämmelser (beskriver undantag vid betydgssättning). Exakt hur de bestämmelser ska tolkas, är det upp till läraren, säger Skolverket.

    Om det kan påvisas att du inte kan pga t.ex sjukdom eller funktionsnedsättning utföra vissa moment i en kurs, kan läraren ändå sätta godkänt betyg. Det är läraren som gör bedömning och betygssättning.

    Dock är det Rektor som är ytterst ansvarig. Om du och/eller dina vårdnadshavare är missnöjda med lärarens bedömning, vänder ni er till Rektor. Läkarbetyget är inte ett krav (enligt Skolverket) men det är definitivt bra att ha (det är bevis på att du inte kan simma i klorerat vatten). Dock kan skola erbjuda dig simma i icke-klorerat vatten (t.ex i utomhusbassäng) eller i någon annan anläggning som inte har klorerat vatten. Men om du inkommer med besked om att du inte kan simma i klorerat vatten så pass sent att skola inte har någon möjlighet att göra anpassningar, kan resultatet bli att du inte kan få godkänt betyg i Idrott.

    Här nere klistrar jag in text från Skollagen, som är aktuell för den frågan som du ställer:

    Betyg när ett ämne har avslutats

    20 § När betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska
    betyget bestämmas med hjälp av bestämda kunskapskrav.

    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
    meddelar föreskrifter om kunskapskrav.

    21 § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen
    enligt 19 och 20 §§ bortses från enstaka delar av de
    kunskapskrav som eleven ska ha uppnått i slutet av årskurs 6 eller 9. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller
    andra liknande personliga förhållanden som inte är av
    tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att
    eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. Lag (2011:876).

    "Kort och gott": det är läraren som beslutar vad gäller betygssättning. Läkarintyg är definitivt till stor hjälp, tycker jag. Men läraren kan också säga att du inte inkom med Läkarintyget i god tid och skola kunde därför inte ordna möjlighet för dig att simma i icke-klorerat vatten och att det är därför "ditt fel" och du inte kan få godkänt betyg i Idrott, tyvärr.

    Blir det så att du inte kommer överens med läraren (t.ex om du får besked att du inte kan få godkänt betyg i Idrott och du känner att du inte kan acceptera det) - vänder du och/eller dina vårdnadshavare er till Rektor på din grundskola, för att det är alltid rektor som är ytterst ansvarig.

    Med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt!

    Julia Syv