Elev
    Hej!
    Jag undrar vilka olika yrkestitlar det finns om man vill arbeta med hjärtat i fokus. Jag undrar även vad dessa yrkestitlar innebär i arbetet med hjärtat i fokus.

    Jag vet ex. att det finns de som gör arbetstester, men jag vet inte vad titeln är för dem. Sedan finns det självklart läkare, sjuksköterskor, m.m. Men vad finns det för olika titlar och vad kännetecknar deras arbete inom just hjärtområdet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    Specialistläkare som är specialist just i "hjärtefrågor" heter Kardiolog, och du fick tips i en kommentar om yrket Perfusionist, och det finns givetvis även andra yrken som förutom läkare och sjuksköterskor, arbetar med "hjärtat i fokus". Titta exempelvis på yrke Pacemakersjuksköterska och Transplantationskoordinator, men som i grunden oftast är sjuksköterskor. Men även legitimerad BMA som har erfarenhet inom hjärtsjukvård och kontroll/programmering av pacemaker/ICD och kunskap samt intresse kring att arbeta med arytmi- och pacemakerpatienter kan jobba som pacemakersjuksköterska.
    Titta också på yrket Arbetsterapeut.

    De som genomför mätningar, till EKG, är ju inte samma som tolkar resultat, ställer diagnos och föreskriver behandlingar. De som genomför EKG kan också genomföra diverse andra undersökningar, inte endast på hjärtat, utan på andra organ också; resultat av undersökningar skickas sedan till läkare som tolkar resultat av undersökningar.
    På en Hjärtmottagning - t.ex den i Trelleborg (i Skåne) borde man kunna få svar på vem som just Genomför de undersökningar som du frågar efter i din fråga. Jag skulle gissa på att det är sjuksköterskorna, men fråga gärna på hjärtmottagningen.

    Över tid kan hela upplägget ändras, bl.a pga kanske nya metoder tas fram. Jag blir inte förvånad om man om 10 år ska kunna ta EKG hemma med hjälp av en mobil-telefonApp, t.ex och skicka resultatet till läkaren direkt... så att de som gör sådana undersökningar kanske fasas ut från arbetsmarknaden... kanske inte helt men till stor del. Därför tycker jag att man ska satsa på grundutbildning till läkare, sjuksköterska eller arbetsterapeut i första hand; men även BMA-programmet kan ev leda till de sorters jobb som du är intresserad av.