Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Om du vill göra praktiska saker och inte just LÄSA  så mycket då är det bäst att välja ett av yrkesprogram och det finns 12 stycken att välja mellan.

    Om du menar att du vill gå ett högskoleförberedande program då beror det snarare på exakt vilket ämne du vill plugga mindre av: om du vill plugga mindre matte, då är det humanistiska och estetiska programmen som passar bäst.

    Svenska och engelska läser man lika mycket av på alla högskoleförberedande program. Men om du vill skippa läsa moderna språk, då är det teknikprogrammet och estetiska, där moderna språk ej läses som obligatoriska utan endast som valbara kurser.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare