Elin
    Hej! Hittade ett program på Stockholm universitet som heter PAO ( personal, arbete och organisation). Vad jag förstått det så är detta program bra om man vill plugga i organisationer med HR och så vidare. Men kan detta program också vara gynnsamt att plugga om man vill jobba med behandlingsarbete inom LSS-vården? Är något jag vill jobba med men vill också ha en utbildning som gör att jag kan arbeta högre upp i organisationer och då känns denna linje väldigt bra.
    • SYV-besökare : Hej, Jag rekommenderar dig att vända dig till institutionen för social arbete och programmet för socionomer. Socionomer har bland annat behandlande arbetsuppgifter inom vården. Lycka till.
    • Anna : Det programmet som du nämner i din fråga leder till yrket https://www.framtid.se/yrke/personalvetare som inte direkt har med behandling inom LSS att göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    om du förklarar exakt vad du menar med "behandlingsarbete inom LSS-vården" blir det kanske lite lättare att svara på din fråga.

    Det är en svår fråga du ställer. Har du sökt kontakt med studievägledare på just det programmet som du funderar på att söka till? Om inte, rekommenderar jag att du gör det.

    Om man tänker på "behandling inom LSS" så kan sjuksköterskor, stödpedagoger, stödassistenter, personliga assistenter, läkare och många andra yrkeskategorier "dyka upp"... det finns olika sorters behandlingar - och även fysioterapeuter, samtalsterapeuter och vägledare inom funktionsvariation arbeta inom LSS-vården. Arbetsuppgifter och arbetstitlar kan också "överlappa" varandra.

    Det är omöjligt för mig att veta vad du tänker på när du skriver "behandling inom LSS-vården", vilken sort behandling menar du? Även massage är behandling. Den utförs av en massör. :)

    Hörs!

    ANNA

    Hej igen!

    nu fick jag svar (läs nedan) som förhoppningsvis blir till hjälp för dig:

    "Personalvetarprogrammet är inriktad mot HR (personalvetare) och inte direkt mot vård, utan snarare i sådant fall hur vård kan organiseras inom företag eller på organisationsnivå, där de flesta personalvetare i sådant fall stöder cheferna i deras arbete med personalen. Jag tänker att studenten kanske snarare bör titta på socionomprogrammet när de läser socialtjänstlagen, vilket jag tänker går under LSS- lagen, och socionomer arbetar ofta direkt med personer inom den sociala verksamheten, vilket låter mer såsom personen (frågeställaren) har formulerat sin fråga. Socionomprogrammet ges av institutionen för socialt arbete, hemsida www.socarb.su.se ".

    • SYV-besökare : Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    • : Med behandlingsarbete inom LSS menar jag att jobba som orgsorgassistent/vårdare på en gruppbostad eller en servicebostad. Är väl medveten om att stödpedagog är en bättre utbildning om jag bara vill plugga med just behandlingsarbetet på gruppbostaden men vill eventuellt i framtiden kunna jobba högre upp i organisationer eller med lönefrågor osv och då kanske det inte är fördelaktigt att vara utbildad stödperdagog som inte har någon ekonomi eller liknande i sig.
    • Anna : Även med lönefrågor kan man arbeta på olika sätt, ex. https://www.framtid.se/yrke/lonekonsult och verksamhetsledare/chef och löneadministratör - alla jobbar med lönefrågor, men på olika sätt. Vill man betala ut löner, är det löneadministratörsyrket: https://www.framtid.se/yrke/loneadministrator men vill man bestämma vad löner ska vara, förhandlas det i samarbete mellan arbetsgivare och fackliga organisationer. Inom facket kan man jobba som https://www.framtid.se/yrke/facklig-fortroendeman
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/socionom - socionomprogrammet är en bred utbildning som är välkänd; de flesta arbetsgivare i Sverige känner till och värdesätter socionomexamen och man kan få många olika jobb efter den utbildningen.
    Läs alla kommentarer