badr
    Hej !
    Jag är 25 år och läser på komvux .
    Jag vill läsa socionom program för att fortsätta socionom i universitet .Jag vill göra pröving till min arabiska modersmål passar de bra med min gymnsiet betyg för att läsa vidare sociologi i universitet.obs arabiska kan ge 700 poäng .
    MVH
    Badr

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Badr,

    jag råder dig att prata med syv på komvux, där du läser.

    jag vet ju inte om du redan har gymnasiekompetens, om du har gymnasiala betyg som du fick i ett annat land... eller inte.
    Om du läser mot Examensbevis på komvux i Sverige, då får du ta in ganska många betyg i arabiska både som modersmål och som moderna språk; här kan det vara svårt att hitta var man kan göra prövningar; det är ju tyvärr lärarbrist i Sverige.
    Om du redan har betyg på gymnasial nivå från ditt hemland och fick dem värderade (bedömda) spelar det i så fall roll vad som står i bedömningen.

    Det går alltså inte att ge ett kort och konkret svar på din fråga.

    Mitt råd är att du pratar med syv på komvux.
    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Du nämner både >>socionomprogrammet och sociologi /sociolog>>/ i din fråga. Det är i Sverige Olika yrken men utbildningar finns på högskolenivå, på högskolor/universitet. Oavsett vilken utbildning man i Sverige vill läsa på högskolenivå, behöver man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. Har du grundläggande behörighet redan nu eller har du en plan på hur du ska skaffa dig den?

    • : Jag menar jag läser samhäll program i gy .
    • : Jag undrar om det är ett måste att läsa historia 1 ?
    • Anna : Om du läser samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet då är Historia 1b en OBLIGATORISK kurs - du måste läsa den. :)
    • : Tack !
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Badr,

    om det är så att du på Komvux läser mot examensbevis - och ditt examensbevis blir från Samhällsvetenskapsprogrammet, då finns det ett antal Obligatoriska kurser i vilka du måste ha betyg. Historia 1b är ett sådant obligatorisk kurs. Dock går det bra att ta in F betyg i den kursen i examensbevis från komvux. F-betyg drar ner meritvärde/jämförelsetal ganska mycket... därför är det fördelaktigt för dig att försöka få godkänt betyg /och för övrigt, så högt betyg som möjligt/.

    Du frågar om du får ha kurser i Arabiska i ditt examensbevis från komvux. Svar Ja, det får du. Du skulle /teoretiskt sett/ kunnat ha rätt många betyg i arabiska in i ditt examensbevis om det vore så bra att kunde få de betygen... vilket är rätt svårt: lärarbrist och många som vill både läsa arabiska och göra prövningar i arabiska. Här blir då det praktiska problemet - att hitta var man kan göra prövningar eller läsa kurser i arabiska, för att få betyg.

    Men får du betygen, då kan du ta in i princip 1000 poäng arabiska in i ditt examensbevis; det är följande kurser - Modersmål 1 och 2 samt Aktiv tvåspråkighet, sammanlagt 300 poäng; och 7 stycken kurser i Arabiska - från 1 t o m 7, sammanlagt 700 poäng. Det blir tusen poäng.
    Hälsningar

    Mikael SYV